Partnerzy serwisu:

10-milionowy pasażer Pomorskiej Kolei Metropolitarnej

inf. pras. 04.04.2019 26

arrow
arrow
10-milionowy pasażer Pomorskiej Kolei Metropolitarnej
Fot. PMK
10-milionowy pasażer Pomorskiej Kolei Metropolitarnej
10-milionowy pasażer Pomorskiej Kolei Metropolitarnej
10-milionowy pasażer Pomorskiej Kolei Metropolitarnej
10-milionowy pasażer Pomorskiej Kolei Metropolitarnej
10-milionowy pasażer Pomorskiej Kolei Metropolitarnej
10-milionowy pasażer Pomorskiej Kolei Metropolitarnej
10-milionowy pasażer Pomorskiej Kolei Metropolitarnej
3 kwietnia 2019 r. Pomorską Koleją Metropolitalną przejechał 10-milionowy pasażer od momentu uruchomienia linii jesienią 2015 r.
Z prowadzonych przez Samorząd Województwa Pomorskiego statystyk wynika, że 10-milionowy pasażer powinien pojawić się na linii PKM w jednym z 5 pociągów jadących nią tego dnia w godz. 14-15 na przystanku Gdańsk Strzyża. Wszyscy pasażerowie wsiadający lub wysiadający w tym miejscu i w tym czasie z pociągów otrzymali przygotowany specjalnie na tę okazję okolicznościowy gadżet w postaci limitowanego pendrive'a w kształcie pociągu jeżdżącego po linii PKM.

10-milionowy pasażer

Kiedy linia PKM powstawała były liczne głosy sceptyków, którzy mówili, że to się nie uda. – Ale jak widać udało się i to bardzo dobrze. Ten piękny słoneczny dzień to, nie boję się tego powiedzieć, święto. Święto Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale przede wszystkim święto tych setek tysięcy Pomorzan, którzy wybierają kolej – powiedział Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego. W ciągu trzech lat istnienia z usług pociągów kursujących w ramach systemu PKM skorzystało 10 milionów pasażerów. Wszyscy pasażerowie, którzy wczesnym popołudniem 3 kwietnia 2019 r. wsiadali lub wysiadali z pociągów na stacji Gdańsk Strzyża PKM otrzymali od marszałka Świlskiego i prezesa PKM Grzegorza Mocarskiego drobny upominek. Był to pendrive w kształcie pociągu kursującego trasą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dodatkowo, każdy pasażer otrzymał słodki upominek.

Pomorzanie wybierają kolej

Każdego roku z pociągów kursujących linią PKM korzysta coraz więcej pasażerów. – W 2016, czyli w pierwszym pełnym roku funkcjonowania linii pociągi przewiozły ponad 2 miliony pasażerów, rok później w 2017 było ich już ponad 3 miliony. Rok 2018 zamknął się rekordowymi 4 milionami pasażerów – informował Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego. – To niewątpliwie efekt konsekwentnie wprowadzanych zmian, doskonalenia rozkładów jazdy, tak aby odpowiadały potrzebom mieszkańców. To w końcu dla nich ta linia powstała – podkreślił. Czemu wybierają PKM? – Studiuję na Uniwersytecie Gdańskim, a dzięki pociągowi mogę szybko dojechać zarówno na kampus, jak i wrócić do domu na Jasieniu – powiedziała Katarzyna, jedna z pasażerek czekająca na pociąg w kierunku Gdyni. – A ja często korzystam z połączeń do Kościerzyny. Kiedyś jeździłem autobusem, ale pociąg jest po prostu szybszy i wygodniejszy od autobusu – dodał drugi pasażer.

Liczymy pasażerów

Wytypowanie i obliczenie, który z pasażerów jest tym konkretnym 10-milionowym jest czysto teoretyczne. W pociągach zamontowane są urządzenia do liczenia pasażerów. – Bazując na prowadzonych na bieżąco przez Departament Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego statystykach, można wskazać w jakim przedziale czasowym, w których pociągach jadących wówczas linią PKM, liczba 10 mln pasażerów zostanie przekroczona – wyjaśnił Ryszard Świlski.

Jedyna taka linia

Pierwszy pociąg pasażerski przejechał liną Pomorskiej Kolei Metropolitalnej 1 września 2015 roku. Licząca ok. 18 km PKM jest pierwszą w Polsce linią kolejową, która została wybudowana przez samorząd wojewódzki. Budowa linii trwała dwa lata. Inwestycja kosztowała łącznie ponad 1,1 mld zł. W 85 proc. była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, z programu Infrastruktura i Środowisko. PKM przygotowuje obecnie elektryfikację linii oraz budowę nowego przystanku – Gdańsk Firoga. – Linia od początku planowana była do elektryfikacji. Ale brak elektryfikacji linii nr 201 z Gdyni do Kościerzyny powodował, że sieć trakcyjna kończyłaby się ślepo. Plany elektryfikacji linii PKM trzeba było odłożyć na później – wyjaśnił Grzegorz Mocarski, prezes PKM S.A. – Obecnie PKP PLK przygotowuje taki projekt, więc inwestycje w elektryfikację będziemy prowadzić wspólnie, zarówno na odcinku zarządzanym przez nas, jak i przez PLK – zaznaczył. Prace powinny zakończyć się w 2023 roku.




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony