Partnerzy serwisu:

100 lat Kolei Transsyberyjskiej

Witold Urbanowicz 08.10.2016 1,8k

arrow
arrow
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
Parowóz na stacji Port Bajkał przy dawnym przebiegu kolei transsyberyjskiej fot. Martyn Janduła
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
100 lat Kolei Transsyberyjskiej
Kilka dni temu minęło sto lat odkąd otwarto ostatni odcinek Kolei Transsyberyjskiej, łączącej Moskwę z Władywostokiem. Trasa o długości 9288,2 km jest najdłuższą linią kolejową na świecie i odgrywa niezwykle ważną rolę w transporcie towarów między Wschodem a Zachodem.
Budowa Wielkiej Syberyjskiej Drogi, jak pierwotnie zwano Kolej Transysberyjską, rozpoczęła się w maju 1891 r. pod Władywostokiem. Prace uroczyście zainaugurował 23-letni carewicz Mikołaj Aleksandrowicz, późniejszy car Mikołaj II. Ostatni odcinek trasy uruchomiono natomiast 5 października 1916 r. w Chabarowsku, kiedy otwarto 2568-metrowy most. Stał się on najdłuższą przeprawą w Euroazji, zyskując przydomek Cudu Amuru (obecnie w ramach pamiątki pozostawiono jedno przęsło, obok stoi nowy most kolejowo-drogowy). Ukończenie trasy nastąpiło 11 lat po pierwotnie zakładanym terminie.

Kolej Transsyberyjska liczy sobie 9288,2 km długości, dzięki czemu cieszy się mianem najdłuższej linii kolejowej świata. Łączy Moskwę Jarosławską z Władywostokiem przez Niżny Nowogród, Perm, Jekaterynburg, Omsk, Nowosybirsk, Krasnojarsk, Irkutsk, Ułan-Ude, Czytę. Przebiega przez osiem stref czasowych i dwa kontynenty (19,1% w Europie i 80,9% w Azji), 11 obwodów, 5 terytoriów, 2 republiki, 1 autonomiczny okręg, 88 miast i 16 głównych rzek, odgrywając niezwykle ważną rolę komunikacyjną. Jej odnogi prowadzą też do Mongolii czy Chin oraz szeregu innych ważnych miast Rosji.

Obecnie dwutorowa trasa jest w całości zelektryfikowana. Flagowy pociąg nr 1/2 Rossija pokonuje trasę z Moskwy do Władywostoku w sześć dni i dziesięć minut. To także bardzo istotny korytarz towarowy między Europą i Azją. Tory przebiegają przez regiony, które odpowiadają za produkcję 65% węgla w Rosji czy 25% drewna. W 2015 r. przetransportowano tą trasą 113,1 mln ton towarów w ramach eksportu i importu. Koleje Rosyjskie wdrażają projekt „7 dni”, który ma przyspieszyć przewóz towarów między wschodnimi portami a zachodnimi granicami Rosji.

Od 2013 r. prowadzone są projekty związane z poprawą infrastruktury na Wschodzie – zarówno na trasie kolei transsyberyjskiej, jak i BAM-u (bajkalsko-amurska magistrala). Do 2015 r. wydano 148,1 mld rubli (8,88 mld zł). W sumie zmodernizowano ok. 3000 km torów, zbudowano 154 km drugiego toru, zrealizowano 97 km torów stacyjnych, położono 1500 rozjazdów. Po ukończeniu prac eksport towarów będzie mógł wzrosnąć o 66 mln ton. Koszt realizacji niezbędnych inwestycji jest szacowany na 562 mld rubli (33,7 mld zł).
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony