Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Żurkowski: Kolej Plus to szansa na rozwój całej sieci

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-11-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Żurkowski: Kolej Plus to szansa na rozwój całej sieci
fot. Rafał JasińskiDworzec w Busku Zdrój i wakacyjny pociąg weekendowy
Zapowiedziany przed wyborami program Kolej+ może dobrze przysłużyć się transportowi w Polsce – ocenił podczas Kongresu Kolejowego dyrektor Instytutu Kolejnictwa dr Andrzej Żurkowski. Potrzebne jest jednak jego uszczegółowienie w oparciu o rzetelne badania, a także obudowanie kolei siecią dowozowych połączeń autobusowych oraz parkingami „Parkuj i Jedź”.

Program podjęty przez Ministerstwo Infrastruktury jest bardzo korzystny z co najmniej dwóch perspektyw – argumentował dyrektor IK. Pierwszą z nich są przesłanki społeczno-gospodarcze, przemawiające za tym, by miasta pozbawione dostępu do kolei pasażerskiej odzyskały go lub uzyskały po raz pierwszy w swojej historii. – Czasem są to ośrodki nawet 100-tysięczne lub nieco mniejsze – podkreślił ekspert. Taki stan jest dużym problemem z perspektywy rozwoju. To także kwestia standardu życia i wyrównywania poziomu transportu kolejowego w poszczególnych częściach Polski.

Linie regionalne – ważny element sieci

Druga korzyść wypływająca z ponownego zagęszczenia sieci kolejowej to poprawa efektywności samej sieci kolejowej. – Duża rzeka, jaką są przewozy międzyaglomeracyjne czy międzyregionalne, czerpie wodę z małych dopływów, jakimi są linie regionalne – wyjaśnił obrazowo dr Żurkowski. Z punktu widzenia kolei kluczowa jest jak najszersza dostępność: podróżny wybiera ją, gdy może liczyć z jej strony na kompleksową obsługę. – Współczesne procesy urbanizacji i ruchu osadniczego polegają na migracji ludzi do miast, ale w samych miastach – na przenoszeniu się z centrum na obrzeża. Decyduje to o wadze przewozów aglomeracyjnych, ale także regionalnych – tłumaczył.

Szef Instytutu podkreślił jednak, że nawet najbardziej rozbudowana sieć kolejowa nie zapewni stuprocentowej dostępności. Konieczne są do tego inne, komplementarne wobec niej systemy. – Chodzi, między innymi, o usługi transportu publicznego są wobec kolei komplementarne. W pewnym zakresie taką rolę może pełnić też motoryzacja indywidualna dzięki systemom „parkuj i jedź”, czyli bezpiecznym i wygodnym parkingom przy stacjach, na których pasażerowie mogą zostawiać samochody – przekonywał.

Małe inwestycje, wielkie efekty

Zdaniem dr. Żurkowskiego trudno dziś przewidzieć, które z 21 projektów „Kolei Plus” będą realizowane i w jakim zakresie. Być może nie wszystkie mają w ogóle szanse na realizację w realnej perspektywie czasowej. – Mają one różny charakter, ale jeden z nich uważam za szczególnie charakterystyczny. Chodzi o wydłużenie do centrum miasta linii nr 73 kończącej się w Busku Zdroju (planowane już wcześniej przez samorząd województwa świętokrzyskiego). Jest to miasto będące dla Kielc województwa naturalną „sypialnią” – stwierdził ekspert. Stosunkowo niedawno, bo w latach 90. ubiegłego wieku, w Busku oddano do użytku nowy dworzec. – Był on nowoczesny i dobry architektonicznie, ale oddalony od centrum miasta o 2-3 km. To odległość za długa na pokonanie pieszo, a komunikacji autobusowej właściwie nie było. Wystarczy więc dobudować zaledwie kilka kilometrów toru, by linia kolejowa – wybudowana kiedyś z myślą głównie o przewozach towarowych – zwiększyła atrakcyjność w ruchu pasażerskim i ożyła – uzasadnił. Takich miejsc na polskiej sieci kolejowej jest o wiele więcej.

Sposób realizacji pozostałych projektów powinien zależeć od szczegółowych analiz. – Należy podejść do tego systemowo i racjonalnie, opracowując prognozy ruchu i w oparciu o nie układając ranking takich przedsięwzięć. Wskazałby on, które z nich zaowocują największymi przyrostami liczby podróżnych – te właśnie należy podjąć w pierwszej kolejności – proponował dr Żurkowski.

Wspólny bilet i dogodne przesiadki

Jeśli decydenci chcą uzyskać trwały efekt, nie mogą jednak poprzestać na samym elemencie infrastrukturalnym. – Potrzebny jest też komponent handlowy, czyli wspólny bilet. Jesteśmy przyzwyczajeni do pewnej unifikacji. Skorzystanie z pociągu nie powinno wymagać od podróżnego znajomości zasad organizacji transportu w regionie, tak jak prowadzenie różnych modeli samochodów wymaga podobnych czynności, ponieważ układ urządzeń sterowania jest taki sam. Obsługa jest intuicyjna – i tak samo powinno być na kolei. Jeśli dzieje się inaczej, tak jak obecnie, jest to dla podróżnego odstręczające – argumentował przedstawiciel Instytutu.

– Trzeba poza tym ukształtować racjonalnie samą siatkę połączeń. Pociągi między ośrodkami generującymi największe potoki pasażerskie powinny być bezpośrednie, a na pozostałych – skomunikowane ze sobą. Jeśli tak się stanie, Kolej + będzie drugim po Centralnym Porcie Komunikacyjnym czynnikiem przyspieszającym rozwój transportu kolejowego w Polsce – podsumował.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5