Krakowska firma ZUE podpisała list intencyjny dotyczący przejęcia 70% udziałów w firmie Railway GfT Polska. To nowy podmiot, który w ostatnich tygodniach zastąpił ThyssenKrupp GfT Polska.
Koncern ThyssenKrupp AG podjął w marcu 2014 r. decyzję o zamknięciu w Niemczech działalności ThyssenKrupp Gleistechnik. Pół roku później, we wrześniu, podjęto kolejną decyzję – o zamknięciu działalności w zakresie komunikacji szynowej także na terenie Polski. Taką działalność prowadziła od 1997 roku spółka ThyssenKrupp GfT Polska z siedzibą w Krakowie. ThyssenKrupp GfT Polska działał w kraju od 18 lat na rynku dostaw materiałów torowych. Rok obrotowy 2013/2014 zakończył się dla niej sukcesem finansowym – obroty osiągnęły rekordowy poziom 282 mln złotych.
ThyssenKrupp AG zgodził się na przekazanie tego segmentu rynku i kontynuowanie działalności w niezmienionej formie przez nowy podmiot gospodarczy utworzony pod nazwą Railway GfT Polska z siedzibą w Krakowie. Przenoszeni są tu doświadczeni pracownicy ThyssenKrupp GfT Polska. Nowa spółka jest podmiotem niezależnym, niezwiązanym z koncernem, ale o tym samym zakresie działalności, na który składają się dostawy szyn, podkładów kolejowych, akcesoriów, kruszywa i systemów specjalnych.
Procedurę zakupu 70% udziałów w nowej firmie Railway GfT uruchomił właśnie ZUE, jeden z liderów rynku budownictwa infrastruktury komunikacji miejskiej oraz jeden z czołowych podmiotów na rynku budownictwa infrastruktury komunikacji kolejowej. Warunkiem dojścia transakcji do skutku jest uzyskanie zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) lub wystąpienie okoliczności świadczących o tym, że zgoda taka nie jest wymagana. Proces pozyskania zgody jest w toku.
W związku z wygaszaniem działalności przez ThyssenKrupp GfT Polska, spółka ZUE zawarła w dniu 27 stycznia 2015 roku z ThyssenKrupp GfT Polska umowę na zakup materiałów nawierzchni torowej, takich jak szyny kolejowe, szyny tramwajowe, akcesoria torowe, podkłady itp. za łączną kwotę 19,5 mln zł, jak również zobowiązała się w terminie do dnia 31 stycznia 2016 roku do nabycia w transzach innych materiałów nawierzchni torowej o łącznej wartości ok. 40,4 mln zł.
– Podpisanie listu intencyjnego dotyczącego przejęcia większościowego pakietu Railway to ważny krok w realizacji naszej strategii uzupełnienia obecnej działalności Grupy ZUE o działalność produkcyjno-handlową. Chcemy, by docelowo stanowiła ona ok. ¼ naszego biznesu. Skalę przejmowanej działalności obrazują przychody ThyssenKrupp GfT Polska za rok obrotowy kończący się 30 września 2014, które sięgnęły 282 mln zł. Przejęcie to także szansa na uzyskanie szeregu pozytywnych efektów, m.in. w zakresie poszerzenia kompleksowości zakresu świadczonych przez nas usług – firma ThyssenKrupp GfT Polska była jednym z naszych największych dostawców. Chcielibyśmy, aby proces pozyskania zgody Prezesa UOKiK przebiegł pozytywnie, liczymy na sfinalizowanie transakcji jeszcze w tym półroczu – powiedział Wiesław Nowak, prezes ZUE.