Partnerzy serwisu:
Komentarze

ZNPK: Stary cennik, stare problemy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
ZNPK: Stary cennik, stare problemy
Fot. PKP PLK
Decyzja PKP PLK o podtrzymaniu do stosowania obecnego cennika w przyszłym rozkładzie jazdy jest rozczarowująca. Kwietniowa decyzja prezesa UTK o odmowie zatwierdzenia projektu przygotowanego przez PKP PLK w kwietniu dawała doskonałą okazję do poważnego pochylenia się nad problematyką wysokości stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Niestety, postanowiono zachować status quo.

Podtrzymanie obecnego cennika oznacza zgodę na dalszy spadek udziału kolei w przewozie towarów, powodując tym samym dalsze umacnianie i rozwój transportu drogowego. To jest wręcz przerażające, że godzimy się na to, by nasz największy konkurent – transport samochodowy – zyskał kolejny rok komfortu przyzwyczajania klientów do tego, że oferta przewoźników drogowych jest dla nich bardziej konkurencyjna.

Na marginesie decyzji PKP PLK należy też zauważyć, że również obecny, obowiązujący cennik budzi szereg wątpliwości odnośnie tego, czy baza kosztowa jest skalkulowana prawidłowo. W swej konstrukcji jest ona bowiem bardzo zbliżona do zakwestionowanej prawomocnym wyrokiem sądu bazy kosztowej cennika 2013/14 oraz do bazy projektu cennika niezatwierdzonego przez prezesa UTK w lipcu i niewykluczone, że w przyszłości również bieżący cennik zostanie prawomocnie uchylony.

W mojej ocenie decyzja PKP PLK stoi w sprzeczności z założeniami Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, która wyraźnie wskazuje w swojej części diagnostycznej, że jednym z głównych problemów branży kolejowej jest wysokość stawek dostępu. Bez radykalnej obniżki stawek trudno będzie rzucić rękawice transportowi samochodowemu o istotne wolumeny ładunków. W konsekwencji trudno też oczekiwać, by przewoźnicy towarowi w najbliższej przyszłości podjęli na szerszą skalę inwestycje w innowacyjny polski tabor.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Prawo i polityka

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Roman Czubiński 26 maja 2021

ZNPK: Nie skorzystano z okazji, by obniżyć stawki za dostęp do torów

Infrastruktura

Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać

Prawo i polityka

Zobacz również:

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Prawo i polityka

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Roman Czubiński 26 maja 2021

ZNPK: Nie skorzystano z okazji, by obniżyć stawki za dostęp do torów

Infrastruktura

Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5