– Wierzymy, że stabilizacja finansowania infrastruktury kolejowej w Polsce – w tym głównie infrastruktury zarządzanej przez PKP PLK – umożliwi utrzymywanie narodowej sieci kolejowej w standardzie odpowiadającym oczekiwaniom polskiego społeczeństwa i biznesu. Liczymy, że Program zostanie przyjęty jeszcze w tym roku.
Zdaniem związku ważnym aspektem jest skatalogowanie i zdefiniowanie poszczególnych odcinków linii kolejowych na kategorie utrzymaniowe.
– Jako ZNPK wielokrotnie podkreślaliśmy, że jedną z podstawowych ról państwa w odniesieniu do infrastruktury powinno być wskazanie docelowego kształtu sieci kolejowej. W kontekście konsultowanego Programu ma to szczególnie duże znaczenie w odniesieniu do odcinków niższych kategorii, często – zaniedbanych i w praktyce zagrożonych fizyczną likwidacją – czytamy w piśmie ZNPK, którego zdaniem zawarta w projekcie deklaracja wskazująca na zakończenie milczącej zgody na likwidację linii, przy jednoczesnym zapewnieniu stabilnego finansowania, stanowią oczekiwany przez rynek komunikat mający szczególną wagę dla przewoźników towarowych oraz regionalnych.
– Ze względu na zrozumiały podział docelowego rozwiązania na rządowy Program oraz wykonawcze w stosunku do niego umowy zawierane z zarządcami (w sposób oczywisty – o wiele bardziej szczegółowe), istotnego znaczenia nabiera proces konsultacji umowy ministerstwa z PKP PLK. Liczymy, że przewoźnicy kolejowi będą mieli szanse wypowiedzieć się w toku transparentnych i otwartych na sugestie konsultacji. Wierzymy, że opinie wniesione przez bezpośrednich użytkowników torów zarządzanych przez PKP PLK przyczynią się do efektywnego wykorzystania środków publicznych alokowanych w ramach Programu – możemy przeczytać.
Obniżenie kwoty na Program odbije się na przewoźnikach
Największą wątpliwość ZNPK budzi kwota przeznaczona na realizację Programu, bowiem w stosunku do wersji programu z 2015, która była poddana konsultacjom, średnioroczna wartość Programu została uszczuplona o 6%, przy czym największe cięcia dotknęły pierwsze lata jego obowiązywania.
– Dla roku 2018 zmniejszono kwotę dofinansowania aż o 33% (z 4,8 do 3,2 mld PLN). Jest to szczególnie istotne w kontekście oczekiwanej luki inwestycyjnej przed kumulacją robót przewidzianą na lata 2019-2020. Wydaje się, że zwiększenie finansowania zarządcy w roku 2018 z jednej strony pomogłoby sprawnie i efektywnie przygotować trasy objazdowe na czas zamknięć w czasie kumulacji 2019-2020, jak również zapewniłoby to większą ciągłość popytu na roboty torowe, co ma szczególne znaczenie dla firm, które realizują i będą realizowały KPK. Postulujemy zatem zwiększenie wartości Programu w roku 2018 o 1 mld zł, do poziomu 4,2 mld zł – proponuje ZNPK.
Inne wątpliwości dotyczą zbyt ogólnego zapisu w kwestii motywowania zarządcy w kierunku obniżania kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej. Program nie postuluje, aby w ramach umów zawieranych z zarządcami zawrzeć zapisy nakazujące zarządcy podejmowanie aktywnych działań mających na celu zwiększenie wolumenu przewożonych koleją towarów i pasażerów (względnie odpowiednich udziałów w rynku w zestawieniu z transportem drogowym). Tymczasem, ze względu na duży udział kosztów stałych w pracach remontowo-utrzymaniowych, zwiększanie przewożonych koleją wolumenów towarów i wzrost liczby pasażerów to najefektywniejsze metody obniżki kosztów jednostkowych zarządcy.
Zobowiązać PLK do właściwego utrzymania infrastruktury
– Należy zauważyć, że już dziś istnieje wynikający z unijnej dyrektywy obowiązek motywowania zarządcy do obniżania kosztów dostępu. Ponawiamy zatem propozycję przedłożoną w toku konsultacji, zgodnie z którą wypłata jakichkolwiek premii dla pracowników PKP PLK wszystkich szczebli była powiązana z realizacją Programu. Powinien zostać stworzony mechanizm umożliwiający różnicowanie poziomu premiowania od osiągnięć celów Programu w ramach poszczególnych regionów. Badanie i ocenianie kosztów jednostkowych zarządcy i stwarzanie zachęt do obniżania tych kosztów wydaje się najwłaściwszą drogą budowy nowoczesnego, efektywnego rynku kolejowego w Polsce – uważa Michał Litwin ze Związku.
Istotnym aspektem, zdaniem ZNPK, jest również dostrzeżenie wagi przewozów towarowych poprzez włączenie parametru maksymalnych nacisków osiowych jako kryterium oceny stanu infrastruktury. Ma to szczególną wagę w odniesieniu do przewozów towarowych, gdzie dopuszczalne naciski oraz maksymalna długość składu mają duże znaczenie z punktu widzenia efektywności ekonomicznej biznesu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.