NUMER 10/2017
NUMER 10/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Polska kolej roku 2017
szukaj
Śledź nas:

Znikną Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska. Ma być jedna DOŚ i oddziały

| Elżbieta Pałys 30.08.2017 1

Znikną Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska. Ma być jedna DOŚ i oddziały
fot. Pixabay
Ministerstwo Środowiska proponuje zmiany w funkcjonowaniu jednostek odpowiedzialnych m.in. za wydawanie decyzji środowiskowych. W miejsce Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i 16 Regionalnych Dyrekcji (RDOŚ) ma powstać jeden podmiot – Dyrekcja Ochrony Środowiska, która będzie miała swoje oddziały regionalne. Chodzi o podobną strukturę jaką obecnie ma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowelizacja, według jej inicjatorów, ma przynieść oszczędności i przełożyć się na efektywność działania tej instytucji.

Za dużo administracji

Obecnie GDOŚ wykonuje swoje zadania przy pomocy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która jest państwową jednostką budżetową. Podobnie, jako jednostkami budżetowymi są regionalne dyrekcje ochrony środowiska – w sumie 16 podmiotów – przy pomocy których swoje zadania wykonuje Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. W sumie to 17 jednostek, z których każda ma odrębne komórki organizacyjne odpowiedzialne za finanse, kadry czy organizację. To z kolei generuje niepotrzebne koszty – uważają inicjatorzy zmian i proponują uproszczenie struktury.

W miejsce urzędów obsługujących GDOŚ i RDOŚ ma powstać Dyrekcja Ochrony Środowiska (państwowa jednostka budżetowa) złożona z centrali (obsługującej GDOŚ) i oddziałów regionalnych (Do obsługi RDOŚ).

„Proponowane rozwiązanie przyczyni się nie tylko do oszczędności w funkcjonowaniu GDOŚ i RDOŚ, ponieważ prowadzić będzie do skonsolidowania na poziomie Dyrekcji Ochrony Środowiska wszystkich procesów pomocniczych, które będą realizowane w centrali i oddziałach regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska. Dotyczy to przede wszystkim obsługi finansowej i kadrowej, zarządzania majątkiem, remontami i inwestycjami, zamówieniami publicznymi, obsługą informatyczną, audytem, kontrolą zarządczą, zarządzaniem jakością, komunikacją, informacjami prawnie chronionymi i bhp” – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Jak argumentują projektodawcy, dzięki temu zwiększy się efektywność ekonomiczna działania tych organów, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich funkcjonowania.

Nierówne obciążenie pracą

Wprowadzenie zmian uzasadniane jest m.in. nierównym rozłożeniem kosztów na działania administracyjne i merytoryczne w poszczególnych jednostkach.

Obecnie sprawami administracyjnymi w GDOŚ i RDOŚ zajmuje się 209 pracowników, spośród 1260 zatrudnionych, tj. 16 proc. wszystkich. Przy tym np. w RDOŚ w Rzeszowie to ponad 23 proc. a w przypadku RDOŚ w Opolu 12,5%. Koszty administracyjne nie są uzasadnione liczbą rozpatrywanych spraw – w Rzeszowie było ich 3775, a w Opolu 3844.

Przeniesienie spraw kadrowych i finansowych z poszczególnych RDOŚ na poziom centrali DOŚ ma pozwolić na przesuniecie etatów z obsługi finansowej i kadrowej na te związane z ustawowymi zadaniami tych podmiotów. w efekcie decyzje mają być wydawane szybciej.

Oddział nie znaczy województwo

W nowelizacji ma być także zmieniony zasięg terytorialny, na którym działałby oddział DOŚ w stosunku do obecnych RDOŚ, w przypadku których działalność jednostki odpowiada jednemu województwo. Tymczasem choćby granice obszarów chronionych nie pokrywają się z granicami podziału terytorialnego.

Po zmianach obowiązywałaby zasada, że jedna jednostka odpowiadałaby za cały obszar chroniony, a właściwość miejscowa podmiotów byłaby dostosowana do uwarunkowań przyrodniczych.

Zmiany miałyby nastąpić w drodze przekształcenia obecnych podmiotów. Mają wejść w życie z początkiem 2018 roku.

Projekt zmian w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a także ustawy o ochronie przyrody jest obecnie na etapie uzgodnień.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (41101)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka

Wiecej z regionu:

Polska (41101)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2017
NUMER 10/2017
W związku z targami Trako 2017 przygotowaliśmy trzy edycje „Rynku Kolejowego” z różnymi okładkami. Numer jest dostępny bezpłatnie na targach na naszym stoisku: nr 04 w hali B. Serdecznie zapraszamy! W tym wyjątkowym numerze postanowiliśmy podsumować aktualny stan polskiej kolei. Analizujemy zmiany w Krajowym Programie Kolejowym, pokazujemy, jakie zmiany czekają Centralną Magistralę Kolejową i jakie wyzwania stoją przez PKP Intercity i PolRegio. Nie brakuje ważnych rozmów, w tym z prezesami spółek: PKP SA, PKP Intercity, STK, OT Logistics, ZUE, KZN „Bieżanów”, Torprojektu, czy Pol-Miedź Trans. Ciekawej lektury nie zabraknie – objętość tego numeru wynosi ponad dwieście stron!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS