Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Z historii kolei. Symetryczny monorail Lartigue’a [film]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
25-02-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Z historii kolei. Symetryczny monorail Lartigue’a [film]
Źródło: Oliver Wald, Wikimedia Commons, CCA-SA 2.0 GenericSymetryczny monorail Lartigue’a
Początki kolei, jaką znamy, to również wiele eksperymentów, podczas których sprawdzano, czy określone rozwiązania sprawdzą się na tyle, aby wdrożyć je do masowego zastosowania. Jednym z przykładów takich prób był monorail Lartigue’a, funkcjonujący pod koniec XIX wieku m.in. w Irlandii.

Ten system kolei jednoszynowej został zaproponowany i skonstruowany przez Charlesa Lartigue’a (1834-1907) i bazował na monorailu opracowanym w latach 20. XIX w., wykorzystującym tabor ciągnięty przez konie. Zasadzał się on na oryginalnej konstrukcji tak pojazdów, jak i infrastruktury torowej. Sam Lartigue podobno wpadł na pomysł wykorzystania takich rozwiązań technicznych, gdy obserwował w Afryce wielbłądy przenoszące duże ciężary. Zarówno lokomotywa (wyprodukowana przez Hunslet Engine Company), jak i poszczególne wagony balansowały (czy też lepiej napisać – były osadzone lub opierały się) na pojedynczej szynie, wyniesionej z poziomu gruntu przez specjalne wsporniki.

Wszystko było dokładnie wyważone – sama lokomotywa miała dwa kotły, dwa paleniska i dwa tendry. Dym ciągnący się za jadącym składem wydobywał się z dwóch, idealnie symetrycznych kominów. Oczywiście konieczność zachowania wyważenia składu rodziła duże problemy. W przypadku przewożenia określonego ładunku, trzeba było zwracać uwagę na symetryczne jego rozłożenie w wagonach, po obu stronach szyny. Jej wyniesienie ponad poziom gruntu sprawiało też, że niemożliwe okazało się zbudowanie przejazdów drogowo-kolejowych. W przypadku mocno zaludnionych obszarów, budując linię kolejową, należało unikać przecinania się jej z drogami kołowymi lub stosować specjalne, dość kosztowne infrastrukturalne rozwiązania techniczne. Dodatkowo, ze względu na nietypową konstrukcję, pojawiały się ograniczenia wpływające na komfort podróży – pasażerowie nie mogli przesiadać się pomiędzy wagonami. Niezbyt wygodne było także wsiadanie do składu – wymagało to nietypowej infrastruktury, umożliwiającej użycie specjalnie przystosowanej obrotnicy. Pomysł monorailu Lartigue’a skazany był więc na pozostanie niszową ciekawostką, bez szans na masowe wdrożenie.

Pierwsza linia wykorzystująca koncepcję Lartigue’a powstała w 1881 r. w Algierii. Wykorzystywała ona pojazdy ciągnięte przez muły, zawieszona na wyniesionej szynie. Natomiast pojazdy o napędzie parowym wykorzystano po raz pierwszy w irlandzkim hrabstwie Kerry. Zbudowana tam linia monorailu Lartigue’a liczyła 14,4 km (8,9 mili) i połączyła miasta Listowel oraz Ballybunion. Otwarto ją w lutym 1888 r. Inna linia powstała w 1895 r. we francuskim Departamencie Loary. Biegła pomiędzy miastami Feurs i Panissières. Liczyła 17 km długości.

Jak nietrudno się domyśleć, monorail Lartigue’a nie został wdrożony na szeroką skalę. Linia zbudowana w Irlandii została uszkodzona w czasie wojny domowej w 1924 r. Wkrótce potem została zlikwidowana, z wyjątkiem krótkiego odcinka. W 2003 r. częściowo ją odbudowano. Na odcinku liczącym ok. kilometra do dziś jeździ lokomotywa o napędzie spalinowym z kilkoma wagonikami. Całość jest atrakcją turystyczną znaną w całej okolicy.


Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

USA. Poczta upamiętnia dworce kolejowe na znaczkach

Pasażer

USA. Poczta upamiętnia dworce kolejowe na znaczkach

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2023

PLK SA wspiera historyczne ekspozycje i szkolenie saperów

Koleją do niepodległości

Progi kolejowe

Infrastruktura

Progi kolejowe

Włodzimierz Winek 06 grudnia 2020

Turystyka kolejowa sprzed 100 lat

Tabor i technika

Turystyka kolejowa sprzed 100 lat

Włodzimierz Winek 11 października 2020

Zobacz również:

USA. Poczta upamiętnia dworce kolejowe na znaczkach

Pasażer

USA. Poczta upamiętnia dworce kolejowe na znaczkach

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2023

PLK SA wspiera historyczne ekspozycje i szkolenie saperów

Koleją do niepodległości

Progi kolejowe

Infrastruktura

Progi kolejowe

Włodzimierz Winek 06 grudnia 2020

Turystyka kolejowa sprzed 100 lat

Tabor i technika

Turystyka kolejowa sprzed 100 lat

Włodzimierz Winek 11 października 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5