Z chińskiego miasta Wuhan wyruszył pociąg transportujący kontenery do francuskiego Lyonu. Pociąg przejedzie przez Małaszewicze, skąd na platformach PKP Cargo kontenery dojadą do Niemiec.
Pierwszy pociąg na nowej relacji w ramach Nowego Szlaku Jedwabnego wystartował 7 kwietnia z centrum logistycznego Wujiashan w Wuhan. Pociąg przekroczy polsko–białoruską granicę w Małaszewiczach skąd na platformach PKP Cargo dojedzie do niemieckiego Duisburga.
W przewozach towarów z Chin do Europy dominuje obecnie transport morski. Zaledwie 3,5 proc. eksportu z Państwa Środka do Unii Europejskiej trafia drogą lądową, pomimo zalet tego rozwiązania – znacznie niższych kosztów w porównaniu do transportu lotniczego oraz nawet kilkukrotnie krótszego czasu przewozu w porównaniu do transportu morskiego. Przewóz ładunku koleją z centralnych Chin do Niemiec trwa od 11 do 14 dni, podczas gdy drogą morską zajmuje nawet 35-40 dni.
Chińczycy chcą rozwijać połączenia kolejoweDla przewoźników towarowych szansą na zwiększenie skali działalności w obiecującym segmencie intermodalnym jest rozwój połączenia kolejowego Chin z Europą, tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku. Chińskie prowincje dążą do otwarcia nowych szlaków transportowych, umożliwiających szybszy i bezpieczniejszy przewóz towarów. Transport intermodalny wykorzystujący kolej jest na chwilę obecną droższy od morskiego, ale jego zaletą jest szybkość i bezpieczeństwo, co ma duże znaczenie w obecnej napiętej sytuacji na szlakach morskich, o czym pisaliśmy więcej na Rynku Kolejowym
TUTAJ.
Polski przewoźnik na rynkach międzynarodowychGrupa PKP Cargo bierze udział w realizacji tego projektu, współtworząc blisko 20 połączeń tygodniowo wzdłuż linii Wschód – Zachód i transportując kontenery od granicy z Białorusią do Niemiec, Holandii oraz krajów Europy Południowej, a także w odwrotnym kierunku.
Każdy z obsługiwanych przez Grupę PKP Cargo pociągów kontenerowych z Chin przejeżdża przez należące do grupy centrum logistyczne w Małaszewiczach, położone przy granicy polsko-białoruskiej. Ze względu na konieczność przeładunku kontenerów ze wschodniego szerokiego toru na wagony normalnotorowe, Małaszewicze stanowią dla pociągów ze Wschodu bramę do Europy.