Prezydent Rosji Władimir Putin wziął udział w spotkaniu poświęconym rekonstrukcji Kolei Transsyberyjskiej, podczas którego zobowiązał rosyjski rząd do opracowania harmonogramu modernizacji tej linii – poinformował Kreml. W tym roku mija dokładnie 110 lat od uruchomienia Kolei Transsyberyjskiej.
– Zintegrowany rozwój Kolei Transsyberyjskiej pomoże wschodnim terytoriom Federacji Rosyjskiej w wykorzystaniu swojego potencjału, modernizacji bazy przemysłowej, a także wprowadzeniu na rynek nowych surowców mineralnych oraz wzmocnieniu pozycji Rosji jako kluczowego elementu kontynentalnego systemu transportowego – powiedział Putin.
Rosyjski minister transportu Maksim Sokołow już zadeklarował, że projekt modernizacji Kolei Transsyberyjskiej obejmujący również Kolej Bajkalsko-Amurskią (BAM) powstanie do 2014 r. Według szacunków rządu koszt rekonstrukcji tych dwóch linii może wynieść nawet 17 mld dolarów. Ok. 10 mld dolarów z tej kwoty ma pochodzić ze środków Kolei Rosyjskich (RŻD). Dodatkowe 3 mld dolarów dołoży rząd ze środków budżetowych, a 4 mld dolarów dostarczy wspierany przez koncerny naftowe krajowy fundusz rozwojowy.
Kompleksowa modernizacja Kolei Transsyberyjskiej jest obok budowy linii dużych prędkości z Moskwy do Kazania oraz budowy centralnej obwodnicy Moskwy jest jednym z trzech dużych projektów transportowych zaproponowanych przez prezydenta Rosji podczas czerwcowego Forum Gospodarczego w Sankt Petersburgu.
Uroczystego otwarcia linii transsyberyjskiej dokonano w 1903 r. w Sankt Petersburgu (wówczas stolicy Rosji). Jest najdłuższą linią kolejową na świecie. Liczy ponad 9 tys. kilometrów i przekracza 8 stef czasowych. Łączy europejską część Rosji z Dalekim Wschodem i Syberią, kończąc swój bieg we Władywostoku. Jej budowa (wraz ze wszystkimi stacjami) trwała w latach 1891-1916.