Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wkrótce testy ETCS na lini E30

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
11-01-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Wkrótce testy ETCS na lini E30
Po blisko dwóch latach od zawarcia umowy, w pierwszym kwartale bieżącego roku, PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpią do testowania nowoczesnego systemu wspomagającego pracę maszynisty ETCS poziom 2. Próby odbędą się na odcinku linii kolejowej E 30 pomiędzy Legnicą, a kolejowym przejściem granicznym z Niemcami.

Europejski system zarządzania ruchem kolejowym ERTMS stanowi jedno z kluczowych przedsięwzięć kolejowych w zakresie technologii. Jego celem jest zapewnienie jak największej interoperacyjności transportu kolejowego w Europie, czyli swobodnego przemieszczania się pociągów pomiędzy zarządcami infrastruktury różnych krajów. ERTMS obejmuje zunifikowaną europejską radiołączność pociągową GSM-R oraz system bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ETCS. System ETCS zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa poprzez przekazywanie do kabiny maszynisty informacji z urządzeń instalowanych na liniach kolejowych, dodatkowo GSM-R umożliwia łączność głosową pomiędzy dyspozytorami ruchu zarządzającymi ruchem kolejowym na danym obszarze i maszynistami prowadzącymi pociąg.

Działanie systemu ERTMS/ETCS oparte jest o tzw. sygnalizację kabinową. Dla maszynisty prowadzącego pociąg oznacza to możliwość odczytu informacji na pulpicie kabiny w lokomotywie bez potrzeby obserwacji  semaforów. Prowadząc pociąg z prędkością 160 km/h, maszynista ma ograniczoną możliwość bezbłędnego dostrzeżenia wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się przy szlaku. Używając urządzeń ETCS i GSM-R, może lepiej kontrolować prowadzenie pociągu, ponieważ całą sytuację ruchową ma wyświetloną na monitorze w kabinie pojazdu. Ponadto otrzymuje od systemu wiele istotnych informacji, m.in. o maksymalnej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku czy o zajętości toru przez inne składy. Dzięki temu może odpowiednio reagować i dostosować jazdę pociągu do panujących warunków.

Ze względu na pionierski w skali kraju rodzaj inwestycji, projekt, realizowany na odcinku linii kolejowej E 30 Legnica -  Bielawa Dolna, ma charakter pilotażowy. Po zamontowaniu urządzeń ERTMS zostaną przeprowadzone testy funkcjonalności systemu, a po ich weryfikacji i certyfikacji system zostanie uruchomiony. Wyniki testów posłużą do wdrożenia systemu ETCS i GSM-R na całej sieci kolejowej.

Obecnie trwa pełna realizacja wszystkich kontraktów podpisanych w ramach tego projektu. Zakończono już zabudowę urządzeń w terenie, a obecnie trwają  przygotowania do uruchomienia systemów i rozpoczęcia testów interakcyjnych pomiędzy urządzeniami zainstalowanymi przy torach z urządzeniami w lokomotywach.

Pierwsze testy dynamiczne systemu sterowania pociągiem ETCS poziom 2 oraz radiołączności kolejowej GSM-R odbędą się na odcinku Okmiany – Bolesławiec – Zebrzydowa. Zweryfikują one przyjęte założenia dotyczące rozwiązań technicznych i instalacyjno-montażowych. Testy będą prowadzone według specjalnie opracowanych scenariuszy operacyjnych i przypadków testowych. Wyniki interakcji pomiędzy urządzeniami przytorowymi i pokładowymi posłużą do wdrożenia systemu ETCS i GSM-R na całej sieci kolejowej.

Projekt pn. „Modernizacja Linii Kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna” POIiŚ 7.1-15.1. zakończy się w czwartym  kwartale 2014 roku.

W IV kwartale 2012 roku PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowy o dofinansowanie projektu przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wg której maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych wynosi 113 414 932, 95 zł.

 

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

160 km/h w kabinie EP 09 po E 30! – cz. 1

Warte uwagi

160 km/h w kabinie EP 09 po E 30! – cz. 1

Robert Wyszyński, 1 kwietnia 2011 02 kwietnia 2011

160 km/h w kabinie EP 09 po E 30! (cz. 2)

Warte uwagi

160 km/h w kabinie EP 09 po E 30! (cz. 2)

Robert Wyszyński, 23 kwietnia 2011. 23 kwietnia 2011

Katowice-Kraków: Dwa kontrakty w trakcie realizacji

Infrastruktura

Katowice-Kraków: Dwa kontrakty w trakcie realizacji

Dominik Lebda 30 października 2013

Modernizacja E30: Most nad Dunajcem zostaje

Infrastruktura

Modernizacja E30: Most nad Dunajcem zostaje

Dominik Lebda 25 listopada 2013

220-tonowy wiadukt ustawiony na E30 w trzy godziny

Infrastruktura

Zobacz również:

160 km/h w kabinie EP 09 po E 30! – cz. 1

Warte uwagi

160 km/h w kabinie EP 09 po E 30! – cz. 1

Robert Wyszyński, 1 kwietnia 2011 02 kwietnia 2011

160 km/h w kabinie EP 09 po E 30! (cz. 2)

Warte uwagi

160 km/h w kabinie EP 09 po E 30! (cz. 2)

Robert Wyszyński, 23 kwietnia 2011. 23 kwietnia 2011

Katowice-Kraków: Dwa kontrakty w trakcie realizacji

Infrastruktura

Katowice-Kraków: Dwa kontrakty w trakcie realizacji

Dominik Lebda 30 października 2013

Modernizacja E30: Most nad Dunajcem zostaje

Infrastruktura

Modernizacja E30: Most nad Dunajcem zostaje

Dominik Lebda 25 listopada 2013

220-tonowy wiadukt ustawiony na E30 w trzy godziny

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5