NUMER 01/2018
NUMER 01/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a CPK
szukaj
Śledź nas:

Wieżowiec PR-ów w Olsztynie wciąż nie zmienił właściciela

| Martyn Janduła 08.09.2017 29

Wieżowiec PR-ów w Olsztynie wciąż nie zmienił właściciela
fot. Martyn Janduła
Przewozy Regionalne, które są właścicielem wieżowca przy dworcu kolejowym Olsztyn Główny, nie znalazły jeszcze nabywcy nieruchomości. Ogłoszenie w związku ze zbyciem budynku zakończyło się fiaskiem. Możliwe, że wpływ na wynik przetargu mogą mieć niepewne losy olsztyńskiego dworca kolejowo-autobusowego.
Od wielu lat mieszkańcy Olsztyna czekają na działania zmierzające do poprawy estetyki dworca głównego. Obiekt ten lata świetności ma już dawno za sobą. Wizjonerska wizja połączenia dwóch funkcji – kolejowej i autobusowej – w jednym obiekcie, mimo że chwalona, później okazała się dla miasta problematyczna.

Po sprzedaży części dworca PKS przez Skarb Państwa, trafiła ona w ręce prywatnej firmy Retail Provider – zainteresowanej bardziej inwestycjami deweloperskimi niż prowadzeniem przewozów. Prywatny właściciel dąży do powstania w miejscu dworca galerii handlowej. PKP SA zdradziło jednak, że skłania się ku opcji związanej z budową nowego, acz o połowę mniejszego niż obecnie, obiektu dworcowego, co sfinansowałaby w dużej części Unia Europejska. W takim układzie obie inwestycje powstałyby niezależnie od siebie.

Często zapomina się jednak, że poza wymienionymi podmiotami, swój głos dotyczący przyszłości całego kompleksu mogą mieć Przewozy Regionalne. Mowa o wieżowcu, który góruje nad obiektem. Właścicielem gruntów jest Skarb Państwa, a użytkownikiem wieczystym oraz właścicielem budynku jest właśnie przewoźnik kolejowy, który odpowiada za połączenia regionalne. Spółka zapowiadała jednak, że planuje zbyć nieruchomość, której i tak w tej chwili nie użytkuje, bo obecna siedziba spółki mieści się przy ul. Lubelskiej 46 w Olsztynie.

Brak zainteresowania odkupieniem

Jak zapowiadano, tak 18 stycznia 2017 roku pojawiło się ogłoszenie o chęci sprzedania wieżowca. Przetarg prowadzono w trybie dwuetapowym, w którym na sprzedaż była nieruchomość o powierzchni 2 310,60 m2, a także współużytkowanie wieczyste działki gruntu położonej na pl. Konstytucji 3 Maja 2A. Cena wywoławcza rozpoczynała się od 5,36 mln zł. Nikt jednak nie złożył oferty i przetarg unieważniono 14 lutego.

– W dalszym ciągu jesteśmy właścicielem nieruchomości przy pl. Konstytucji 3 Maja w Olsztynie – potwierdza Dominik Lebda z Przewozów Regionalnych. Dodaje jednak, że spółka, zgodnie z założeniami restrukturyzacji, nadal przewiduje sprzedaż obiektu. Nie ma jednak informacji, kiedy Przewozy Regionalne ponowią przetarg, gdyż stanowi to tajemnicę spółki.

Niepewne losy olsztyńskiego dworca

Brak ofert mógł wynikać z niepewnych losów, co do ostatecznego przyszłego kształtu kompleksu dworcowego Olsztyn Główny. Społecznicy miejscy walczą o to, by modernistyczną bryłę obecnego dworca wpisać do rejestru zabytków. W tym wariancie wchodziłaby w grę wyłącznie modernizacja. Choć konserwator wojewódzki odmówił wpisania budynku do rejestru zabytków, to Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wszczęło niedawno odpowiednią procedurę, by obiekt się na niej jednak znalazł.

Nie wiadomo zatem, co dalej stanie się z planami wyburzenia budynku. PKP SA, które jest właścicielem kolejowej części nieruchomości nie chce się wypowiadać na ten temat. – Do czasu zakończenia procedury związanej z wpisaniem Olsztyna Głównego do rejestru zabytków, nie możemy podać szczegółowych informacji na temat planowanej inwestycji – podkreśla Aleksandra Grzelak z biura prasowego PKP SA.

Mimo że dworzec od lat czeka na remont lub nowy budynek, to miasto już czyni prace do poprawy estetyki otoczenia dworca. Trwają już roboty budowlane zmierzające do powstania na placu Konstytucji 3 Maja zintegrowanego centrum przesiadkowego. W efekcie przystanki autobusowe znajdą się bliżej krańcówki tramwajowej. Powstanie także oddzielny plac postojowy dla autobusów, które nie będą już musiały parkować pod dworcem, zaś tramwaje zyskają nowy tor postojowy, by pomieścić wszystkie składy. Brakuje za to konkretnych planów Retail Provider. Wiadomo tylko, że firma chce w miejscu dworca autobusowego wybudować kompleks handlowo-dworcowy, jednak zdecydowanie mniejszy niż w zapowiedziach sprzed kilku lat.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Olsztyn (445)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Olsztyn (445)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01/2018
NUMER 01/2018
Tematem numeru jest przyszłość polskich kolei i ich miejsce w planie transportowym, jaki w związku z podjęciem decyzji o budowie Centralnego Portu Lotniczego przygotował rząd. Sporo miejsca poświęcamy na rozmowy z przedstawicielami czołowych firm z branży kolejowej: Siemensa, KZN Bieżanów, Cargounit. Rozmawiamy też o przyszłości kolei na Pomorzu – z Ryszardem Świlskim, członkiem zarządu województwa pomorskiego. Również o przyszłości transportu w aglomeracji warszawskiej rozmawiamy z prezes Krystyną Pękałą, kierującą stołeczną SKM-ką.

Sporo miejsca poświęcamy problemom transportu towarów. Piszemy np. o najnowszych wynikach PKP Cargo i nielicznych inwestycjach w spółce, rozmawiamy z Radimem Paigerem, kierującym polskim oddziałem producenta taboru Legios Loko, o potencjalne polskiego rynku.

Warto przeczytać obszerny tekst na temat najnowszego produktu Alstomu – pociągu na wodór, a także rozmowę z Leszkiem Miętkiem na temat poziomu bezpieczeństwa przewozów w Polsce. Analizujemy też wdrożony właśnie rozkład jazdy pociągów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS