Koszalińska Kolej Wąskotorowa będzie miała sprawny parowóz. Wszystko dzięki budżetowi partycypacyjnemu i ogromnemu poparciu mieszkańców dla kolejki. Na wydanie 500 tys. złotych na remont i uruchomienie parowozu wąskotorowego Px48 dla KKW głosowało aż 4,5 tys. mieszkańców.
Urząd Miasta Koszalin ogłosił wyniki głosowania na inicjatywy zgłoszone w ramach budżetu obywatelskiego Koszalina. Zadanie zgłoszone przez Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki, czyli remont i uruchomienie parowozu wąskotorowego Px48 3910, użyczonego przez Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, zostało docenione przez mieszkańców Koszalina. Poparło je łącznie 4405 mieszkańców co zapewniło mu trzecie miejsce i gwarancję realizacji w 2015r. Oznacza to, że w przyszłym roku rozpocznie się naprawa główna parowozu Px48 3910 stacjonującego w Koszalinie i że zgodnie z planem będzie on przywrócony do eksploatacji w 2016 roku. Zgodnie z projektem koszt remontu i przywrócenia parowozu do ruchu wyceniono na 500 tys. zł i taka kwotę przekaże miasto na realizację zadania.
To pierwsza taka inicjatywa w kraju w ramach budżetów obywatelskich, gdzie sami mieszkańcy decydują jak wydać publiczne fundusze. Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki przekonywało do swojego pomysłu w nietypowy sposób. Parowóz, na co dzień przechowywany w hali lokomotywowni, dwukrotnie stał się „gwiazdą” festynów organizowanych na jednym z największych osiedli Koszalina. Ozdobiono go wielkim banerem z hasłem „Głosuj na mnie” i zachęcano wszystkich koszalinian do bliższego zapoznania się z zabytkową maszyną. Oprócz tego zbierano również głosy poparcia w innych miejscach Koszalina, podczas kursów wąskotorówki do Manowa oraz oczywiście w internecie. Wszystkim, którzy wsparli pomysł ponownego uruchomienia parowozu Towarzystwo serdecznie dziękuje i zaprasza za dwa lata na inauguracyjny kurs z trakcją parową.
9 i 10 lipca br. tabor Towarzystwa Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki wzbogacił się o kilka kolejnych egzemplarzy. Z Ełku trafił do Koszalina wagon motorowy Mbxd2 225. Wagon ten ma ciekawą historię: wyprodukowano go na początku 1987r. w Rumunii a w marcu trafił na Opalenicką Kolej Dojazdową, gdzie pracował do września 1995r. Wtedy to PKP wstrzymały ruch pasażerski na Opalenickiej KD i wagon odstawiono na rok. W październiku 1996r. rozpoczął służbę na Ełckiej KD i kursował tam do 2002r. Potem, jako zbędny został odstawiony na 3 lata. Po 2005r. kursował już tylko sporadycznie na ełckiej wąskotorówce. Wagon przejechał w sumie ponad 162 tys. km, przeszedł naprawę rewizyjną w 1993r. podczas której wymieniono mu silnik i wózki oraz odnowiono malowanie. W Koszalinie Mbxd2 225 otrzyma wózki o rozstawie 1000mm i zostanie włączony do obsługi szybko rosnącego ruchu pasażerskiego.
Z Dobrej koło Nowogardu do Koszalina przywieziono trzy sztuki taboru wąskotorowego: jest to drezyna Wmc-310, kompletna, jeszcze z oryginalnym silnikiem górnozaworowym M-21 od samochodu typu Żuk, lokomotywa Lxd2 476, której brakuje chłodnic (skradziono je podczas postoju w Dobrej) oraz wagon turystyczny (tzw. letniak) Btxhpi, wymagający wymiany odeskowania. Wagon ten prawdopodobnie jako pierwszy z nowo pozyskanego taboru wróci do eksploatacji, bo gdy tylko pogoda na to pozwala, pasażerowie najchętniej wybierają przejażdżki wagonami letnimi a wolontariuszom z Towarzystwa Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki brakuje takiego taboru.