Europejskie Forum Taborowe to największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Europie Środkowo–Wschodniej. Poświęcona jest ona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. Co roku na konferencji podejmowane są tematy planowanych zakupów w regionie, nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. Czwartą edycję swoją obecnością uświetnił wiceminister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Bittel.
Od 2010 r. widać, jak wsparcie środków unijnych wpłynęło na zmianę oblicza kolei i znaczący wzrost liczby kupowanego taboru. Bez wątpienia duża zasługa w tym samorządów, które jako beneficjenci różnych programów operacyjnych chętnie kupowały nowe pojazdy. Najlepiej w historii zakupów zapisał się rok 2011, kiedy wartość zamówień pociągów przekroczyła kwotę 3 mld zł. Również rok 2017, kiedy mamy do czynienia z kolejną perspektywą finansową, może zapisać się pozytywnie. Po pierwszych trzech miesiącach nowego roku rozpisano już przetargi na ok. 700 mln zł.
O potrzebie zakupów nowych składów nawiązał w swoim wystąpieniu Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa, który uświetnił swą obecnością wydarzenie. – Dziękuję za zaproszenie. Czuję się zaszczycony, że mogę reprezentować MIB, a biorąc tematykę spotkania, to pragnę zaznaczyć, że rząd szczegółowo przygląda się rozwojowi sektora produkcji taboru w Polsce – zaczął wiceminister.
– Wsparcie krajowego przemysłu produkcji i modernizacji taboru jest niezbędne, zwłaszcza w przypadku, gdy w Polsce średni wiek taboru wynosi 30-35 lat – zaznaczył Bittel. Dodał, że potrzebna jest kompleksowa odnowa pojazdów pasażerskich i towarowych, co sprawi, że do dyspozycji przewoźników pozostaną pociągi w europejskim standardzie i odpowiadające potrzebom klientów.
Bittel podkreślił, że podniesie to konkurencyjność i innowacyjność. Dodał także, że skupienie się na aspekcie produkcji nowego taboru ma również społeczny aspekt, z którym wiążą się nowe miejsca pracy w przemyśle produkcyjnym. – Miejsca pracy w sektorze kolejowym są niezwykle cenne w gospodarce kraju, ze względu na to, że przemysł tworzy stabilne miejsca pracy, integrując przy tym naukę i biznes – zaznacza wiceminister.
– Patrząc na ostatnie tendencje, można powiedzieć, że 2016 rok był wzrostem przewozów w ruchu dalekobieżnym. Wyniki PKP Intercity, wiążą się ze wzrostem komfortu podróży – przypomniał sukcesy w kolejnictwie Bittel. Ze smutkiem jednak dodał, że uwagi wymagają przewozy towarowe. – Problemem jest jakość i wiek tego taboru. Tutaj potrzebna jest interwencja – podkreślił. Zapewnił także, że rząd wiąże duże nadzieje ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i z programem Luxtorpeda 2.0.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.