Dziś (21 marca) w Warszawie rozpoczęło się piąte Europejskie Forum Taborowe. Jak podkreślił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, który oficjalnie otworzył Forum, jest to największa konferencja o tej tematyce w naszej części Europy.
Tegoroczne Forum skupi się na kwestii nowych regulacji unijnych i wprowadzania pojazdów do obrotu, nowoczesnych rozwiązań napędowych wykorzystywanych w taborze kolejowym i perspektyw dla rynku. Specjalne debaty poświęcone będą nowoczesnym pojazdom wykorzystywanym w inwestycjach infrastrukturalnych oraz potencjałowi rynku wagonów towarowych.
Zbliżają się duże zakupy PKP Intercity
Jak poinformował na wstępie dyrektor TOR Konferencje – organizatora Forum – Jędrzej Puzyński, rynek taborowy w Polsce w 2017 roku zanotował wzrost względem poprzedniego roku. Przewidywany jest dalszy rozwój, wraz z rozpoczęciem największych zakupów przez PKP Intercity i Przewozy Regionalne. – Polska kolej zmienia się na naszych oczach dzięki środkom unijnym, ale – o czym nie wolno zapomnieć – także krajowym – dodał wiceminister Andrzej Bittel. – Intensywnie prowadzona jest wymiana taboru kolejowego. Chcemy, by kolej była bezpieczniejsza, szybsza i bardziej przyjazna dla pasażera – podkreślił.
Jak przyznał wiceminister, modernizacje szlaków i dalsze podnoszenie prędkości wymusza zakup taboru o prędkości maksymalnej większej niż 160 km/h. – Nie wystarczy dowieźć pasażera do celu, musi się to odbyć w odpowiednim standardzie. Do tego potrzebny jest dobry, nowoczesny tabor i inwestycje w zaplecza przewoźników – powiedział wiceminister, przypominając o programie inwestycyjnym PKP Intercity wartym ok. 8 miliardów złotych. To kwota większa, niż podawano wcześniej (7,3 mld zł). – Z tego ok. 7 miliardów zostanie wydana na zakup i modernizację taboru – wyjaśnił Bittel.
Najważniejsze międzynarodowe organizacje biorą udział w Forum
Otwarcie Forum uświetnili ważni goście zagraniczni. Jean-Pierre Loubinoux, dyrektor generalny Międzynarodowej Unii Kolejowej UIC zaprezentował rolę jego organizacji w obszarze standaryzacji produktów kolejowych na kontynencie. Jak podkreślił, kwestie zużycia energii i kosztów życia taboru są coraz bardziej istotne dla zamawiających tabor i prowadzących przewozy. Ale nie tylko. – W przyszłym, odnoszącym sukcesy, sektorze kolejowym linie kolejowe, dworce i tabor muszą mieć wysoki standard, który zaspokoi oczekiwania pasażerów dotyczące komfortu – przewiduje.
Ważne są nie tylko potrzeby klienta, ale również kwestie związane z bezpieczeństwem i niezawodnością przewozów. UIC proponuje jednolite standardy w europejskim sektorze kolejowym i apeluje o systemowe podeście do inwestycji.
Philippe Citroen, dyrektor generalny organizacji europejskiego przemysłu kolejowego UNIFE zaprezentował jego wkład przy wdrożeniu jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Obaj podkreślali znaczenie inicjatywy partnerstwa publiczno-prywatnego Shift2Rail, która – jak podkreślił Citroen – jest obecnie jednym z najważniejszych tematów podczas rozmów na temat nowej perspektywy unijnej w Brukseli.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.