Lokalni przewoźnicy są zainteresowani tym, aby Łódzka Kolej Aglomeracyjna była dobrze zintegrowana z komunikacją poszczególnych gmin na terenie województwa łódzkiego - mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” prezes ŁKA Andrzej Wasilewski.
Łukasz Pastor, „Rynek Kolejowy”: Z dotychczas przedstawianych informacji wynika, że pociągi ŁKA nie będą kursowały zbyt często, przynajmniej w pierwszej fazie prowadzenia przewozów. Dlaczego? Czy pasażerowie mogą jednak liczyć na częstsze kursy po dostarczeniu wszystkich pociągów?
Andrzej Wasilewski, prezes Łódzkiej Kolei aglomeracyjnej: - Celem ŁKA jest poszerzenie i uzupełnienie o nowe kierunki obecnej oferty połączeń, które na tym terenie realizują Przewozy Regionalne i PKP Intercity. My skupiamy się na połączeniach lokalnych, regionalnych. Chcemy, aby Łódzka Kolej Aglomeracyjna jeździła jak najczęściej, bo tego oczekują mieszkańcy. Częstotliwość kursowania pociągów ŁKA jest jednak - szczególnie w pierwszej fazie funkcjonowania - ograniczona ze względu na tabor, który będzie dostarczany w trzech partiach. Pierwsze 6 sztuk EZT trafi do Łodzi w kwietniu 2014 roku. Kolejnych 10 pojazdów Stadler dostarczy w październiku, a więc już po uruchomieniu połączeń do Łowicza i Sieradza. Ostatnie cztery pojazdy przyjadą do Łodzi w lutym 2015 roku. Dlatego też połączenia uruchamiamy etapami. Najpierw od czerwca przyszłego roku z Łodzi do Łowicza, Sieradza i Zgierza. W 2015 roku także do Kutna i Koluszek. Ogranicza nas także infrastruktura kolejowa. Dla przykładu linia nr 15 z Łodzi w kierunku Łowicza jest linią jednotorową, co znacznie komplikuje połączenia. Wiele obiektów inżynieryjnych jest w złym stanie. W tej chwili wraz z organizatorem przewozów - Samorządem Województwa Łódzkiego ustalamy rozkład jazdy pociągów ŁKA. Gdy tylko będzie gotowy, przekażemy go do publicznej wiadomości. Mamy nadzieje, że spełni on oczekiwania mieszkańców województwa. Zaczynamy 15 czerwca 2014 roku, więc jest jeszcze trochę czasu.
Czy wiadomo już cokolwiek o taryfach ŁKA? Jakiego typu bilety będą dostępne? Czy ŁKA planuje wprowadzić specjalne oferty (np. wspólny bilet) itp? Jakie będą kanały dystrybucji i czy powstaną jakieś nowoczesne narzędzia dla pasażerów?
W tej chwili spółka pracuje nad taryfą. Nie mogę jeszcze podać szczegółów, ale jedno jest pewne - chcemy być przewoźnikiem w tej kwestii bardzo elastycznym i nastawionym na klienta. Finalizujemy także podpisanie umowy na system sprzedaży. Zgodnie z nim bilety będzie można kupić u kierownika pociągu, ale także w biletomatach, w które będzie wyposażony każdy pociąg ŁKA. Będą dostępne także przez internet czy telefon. Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała list intencyjny ws. przystąpienia do Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego. Będzie on obowiązywał w autobusach i tramwajach MPK Łódź oraz pociągach Przewozów Regionalnych. Wraz z uruchomieniem przewozów dołączy do niego Łódzka Kolej Aglomeracyjna. I to ŁKA obejmie biletem aglomeracyjnym największy obszar województwa. Dla przykładu: mieszkaniec Łowicza pracujący w Łodzi będzie mógł dojechać do pracy kupując jeden bilet. I to będzie dla niego naprawdę znaczna oszczędność. W kolejnym etapie chcemy, aby do Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego przyłączyli się wszyscy lokalni przewoźnicy na trasie ŁKA.
ŁKA buduje także swoje zaplecze, w którym będą serwisowane pociągi. Takich projektów w Polsce było dotychczas niewiele. Dlaczego ŁKA zdecydowała się na takie rozwiązanie?
Pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej mają być nowoczesne, energooszczędne, a także zakładać wysoki współczynnik niezawodności. Wychodząc z tego założenia zdecydowano, że zadaniem producenta taboru będzie także jego utrzymanie przez następne lata. W ten sposób jesteśmy w stanie zagwarantować sprawność naszego taboru. Firma Stadler będzie odpowiadała za codziennie konserwacje, mycie i naprawę pojazdów. Widzieliśmy, jak wygląda to u innych przewoźników, którzy też zdecydowali się na takie rozwiązanie i tam ono się sprawdza. Zresztą są one coraz powszechniej wprowadzane na świecie. Serwisowanie pociągów na naszym zapleczu daje nam gwarancję, że wszystkie prace będą realizowane na czas, a poza tym w dłuższej perspektywie takie rozwiązanie jest dużo bardziej ekonomiczne.
Będą nowoczesne, czyste i szybsze pociągi. Ale pociągi to nie wszystko. Co Pana zdaniem może stanowić największy problem w tworzeniu aglomeracyjnych przewozów kolejowych na terenie województwa łódzkiego?
Ważna jest integracja transportu kolejowego z transportem miejskim, lokalnym. Dobre połączenia autobusów, czy tramwajów do dworców i przystanków kolejowych sprawią, że mieszkańcy będą mogli szybko i komfortowo dojechać do pracy, czy szkoły, a także na wycieczki w atrakcyjne miejsca naszego regionu. Z wstępnych rozmów z samorządowcami wynika, że są oni otwarci na współpracę i dostosowanie komunikacji do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Taką współpracę zakłada także projekt Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego, któremu patronuje marszałek województwa Witold Stępień oraz Hanna Zdanowska - prezydent Łodzi.
Czy zakłada Pan zwiększenie floty pojazdów ŁKA o nowy/używany tabor po zakończeniu dostaw przez firmę Stadler? Jeśli tak, to kiedy i w jakich ilościach?
Spółka nie planuje w tej chwili kolejnych inwestycji w tabor, ale nie jest to wykluczone zważywszy na możliwość współfinansowania takich inwestycji z UE w kolejnej perspektywie finansowej 2014-2020.