Senator Grzegorz Napieralski apeluje o budowę Kolei Dużych Prędkości z Warszawy w kierunku Szczecina. Rząd odpowiada, że plan budowy CPK zakłada pokonanie tej trasy w trzy i pół godziny.
10 lutego tego roku senator Grzegorz Napieralski opublikował oświadczenie, w którym wyraził zaskoczenie informacjami o zawieszeniu przez Rząd budowy Kolei Dużych Prędkości na trasie Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Poznań – Łódź – Warszawa (w rzeczywistości
trasa linii KDP Ygrek miała prowadzić tylko do Poznania i Wrocławia, a projekt został zamrożony w 2011 roku – przyp. JM). Jak podkreślił Napieralski, nowa trasa ożywiłaby gospodarczo powiaty: myśliborski, pyrzycki i gryfiński. – To te powiaty po zmianach gospodarczych zostały zapomniane przez Warszawę. Dziś czas jest głównym wyznacznikiem wyboru miejsca do mieszkania, pracy, nauki i biznesu – stwierdza.
Jak przypomina senator, mieszkańcy Szczecina i okolicznych powiatów w ciągu 2 godzin mogą dojechać do niemieckiej stolicy – Berlina. – To duże miasto, które cały czas przyciąga pracowników, studentów i przedsiębiorców. 70 lat od przyłączenia Szczecina do Polski musimy umożliwić regionowi Pomorza Zachodniego dobrą komunikację ze stolicą Polski – apeluje były lider SLD.
Jak poinformowało "Rynek Kolejowy" Centrum Informacyjne Rządu, Ministerstwo Infrastruktury udzieliło odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Grzegorza Napieralskiego. – Minister Infrastruktury wskazuje w nim, że w dotychczas prowadzonych pracach związanych z budową w Polsce kolei dużych prędkości brano pod uwagę wariant połączenia miast Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław, a także ewentualne jego wydłużenie do granicy z Niemcami w kierunku Berlina oraz do granicy z Republiką Czeską w kierunku Pragi. Przypomina, że w ramach studium wykonalności przygotowanego na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe w 2013 r.
przeprowadzono analizy dotyczące oceny istniejących uwarunkowań budowy KDP – informują przedstawiciele rządu, przypominając, że w analizach tych połączenie Szczecin – Gorzów Wielkopolski nie było brane pod uwagę jako planowane do budowy w standardzie KDP, a rozważano modernizację linii kolejowej nr 351 na odcinku Szczecin – Poznań do standardu kolei konwencjonalnej umożliwiającej podróż z maksymalną prędkością od 160 do 200 km/h.
Jednocześnie Minister Infrastruktury podkreśla, że 7 listopada 2017 r. Rada Ministrów przyjęła „Koncepcję przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczpospolitej Polskiej”. Zakłada on, że w pierwszym etapie realizacji projektu, tj. do roku 2027
osiągnięty zostanie czas przejazdu koleją w relacji Szczecin – Centralny Port Komunikacyjny wynoszący 3 godz. 30 min, natomiast w drugim etapie realizacji, tj. do roku 2035, 3 godziny 15 minut. – Obecnie kwestie związane z kolejami dużych prędkości są analizowane, zwłaszcza pod kątem
wykorzystania kolei w budowie CPK – podsumowuje Centrum Informacyjne Rządu.