W styczniu 2018 roku z usług kolei skorzystało prawie 25 milionów pasażerów. Oznacza to minimalny spadek w porównaniu z wynikami w styczniu ubiegłego roku.
– W pierwszym miesiącu 2018 r. liczba pasażerów wyniosła ponad 24,9 mln pasażerów. W stosunku do stycznia ubiegłego roku wynik ten jest niższy o 3,1%. Praca przewozowa wyniosła blisko 1,6 mld pasażerokilometrów, co oznacza wzrost o 0,6%, a praca eksploatacyjna blisko 14,3 mln poc-km – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
Pomimo zanotowanego spadku w stosunku do stycznia roku ubiegłego, liczba przewiezionych pasażerów w tym miesiącu jest znacznie wyższa niż w analogicznych okresach ostatnich lat (np. w 2016 roku pociągami w Polsce pojechało 23,36 mln pasażerów).
Przewozy Regionalne na szczycie stawki
W styczniu 2018 Przewozy Regionalne ponownie miały największy udział w rynku, wożąc 26,46% pasażerów (w styczniu 2017 – 26,95%). Drugie miejsce zajmują obecnie Koleje Mazowieckie – 19,34% (styczeń 2017 – 23,30%, przy czym należy pamiętać o licznych pracach na infrastrukturze na Mazowszu, m.in. na linii grodziskiej). PKP Intercity w styczniu przewiozło 13,29% pasażerów, co jest wzrostem w stosunku stycznia 2017, kiedy przewieziono 11,91% ogółu pasażerów. Praca przewozowa w styczniu b.r. wyniosła 1565,87 mln pasażerokilometrów, rok temu w pierwszym miesiącu była na poziomie 1556,10 mln pasażerokilometrów. Różnice są więc niewielkie.
Więcej towarów jeździ kolejąDużo lepiej niż w przewozach pasażerskich jest w przewozach towarowych. Po bardzo udanym całym roku 2017, początek 2018 roku przyniósł wzrost o ponad 20% w masie przewiezionych towarów.
W styczniu 2018 r. wyniki przewozu towarów były zbliżone do tych z drugiego półrocza 2017 r. Masa przewiezionych towarów wyniosła blisko 20,9 mln ton, co oznacza w porównaniu do stycznia 2017 r. wzrost o ponad 22,3%. Praca przewozowa wzrosła o blisko 29%, a jej wartość wyniosła blisko 4,8 mld ton-km, praca eksploatacyjna w tym okresie wyniosła blisko 7 mln i była wyższa o ponad 27,3%.
– Na takie wyniki wpływ ma wiele czynników. Wśród nich są m.in. remonty i modernizacje infrastruktury kolejowej. Inwestycje te wymagają dowozu kruszyw i pozostałych materiałów, generując duże zapotrzebowanie na usługi transportowe dla przedsiębiorstw kolejowych. Prowadzone prace jednocześnie wymagają od przewoźników jak najbardziej elastycznej oferty oraz współdziałania, by minimalizować koszty związane z zamknięciami torowymi w przypadku realizacji pozostałych kontraktów – informuje UTK.
Na wyniki przewozowe wpływ ma również ogólna koniunktura gospodarcza. W stosunku do ubiegłego roku 38 spółek realizujących przewozy odnotowała wzrosty przewiezionej masy.
Szczegółowe statystyki dotyczące przewozu towarów koleją w styczniu 2018 można znaleźć
tutaj.