Gdyby nie uruchomienie projektu Pendolino, zapewne to wydarzenie byłoby tematem numer 1 w branżowych mediach. W niedzielę pracę rozpocznie nowy kolejowy przewoźnik pasażerski – Koleje Małopolskie.
Tym samym woj., małopolskie staje się ósmym województwem w Polsce, przełamującym monopol Przewozów Regionalnych. Władze tego województwa poszły tą samą drogą co woj. dolnośląskie, wielkopolskie i łódzkie, które utworzyły własne spółki kolejowe i podzieliły rynek pomiędzy PR i spółki „marszałkowskie”, stopniowo zwiększając udział w obsłudze regionu przez te drugie. Podobny mechanizm pierwotnie realizowały woj. śląskie, które jednak 2 lata temu zdecydowały się na „terapię szokową”, czyli likwidację w ciągu kilku miesięcy tamtejszego oddziału PR i przekazanie całości przewozów Kolejom Śląskim (terapia, jak wiadomo, okazała się zbyt szokowa). Na inny model zdecydowały się władze woj. mazowieckiego, które zbudowały Koleje Mazowieckie na bazie zakładu PR (a w kolejnych latach usamorządowiona została również WKD; niezależnie od tego powstała naturalnie także miejska spółka SKM Warszawa).
Do listy województw z przełamanym monopolem PR trzeba jeszcze doliczyć pomorskie (SKM Trójmiasto, jednak jest to inny przypadek niż spółki „marszałkowskie”, gdyż SKM powstała w wyniku podziału dawnych PKP i nie jest spółką całkowicie samorządową) oraz kujawsko-pomorskie, które jako jedyne oddało część rynku innemu przewoźnikowi niż PR (czyli Arrivie) w drodze otwartego przetargu.
Nowa spółka będzie przejmować rynek stopniowo
Udział Kolei Małopolskich (dla odróżnienia od Kolei Mazowieckich, w rozkładzie używany jest skrót KMŁ) w regionalnym rynku kolejowym także ma ewoluować stopniowo. Teraz, od niedzieli KMŁ przejmują obsługę pociągów w relacji Kraków Gł. – Wieliczka. W przyszłym roku, po zakończeniu modernizacji trasy do Portu Lotniczego Kraków-Balice (co nastąpi najprawdopodobniej do 1 września 2015 r.), trasa ta ma zostać wydłużona do relacji Balice – Wieliczka. W późniejszym okresie, w ciągu kilku lat, samorządowa spółka ma przejąć od PR także przewozy na trasach Tarnów – Kraków – Trzebinia oraz Sędziszów – Kraków – Skawina – Podbory Skawińskie. Przy czym w przypadku trasy do Trzebini, istnieją też koncepcje kursowania pociągów KMŁ w dłuższej relacji, do Chrzanowa lub nawet do Oświęcimia.
Głównym atutem trasy do Wieliczki, w porównaniu z dotychczasową ofertą, ma być znacznie bardziej atrakcyjny niż obecnie rozkład jazdy oraz taryfa. Jak już informowaliśmy, w dni robocze, przez cały dzień w godz. 5-21 pociągi KMŁ z Krakowa do Wieliczki kursować będą co 30 min (w soboty takt półgodzinny zostanie zachowany do godz. 14), dodatkowo znacznie później odjeżdżać będzie ostatni pociąg z Krakowa (23.10 – obecnie 20.29), ułożono także cykliczny rozkład. Minusem zmiany przewoźnika jest likwidacja dotychczasowych pociągów PR kursujących w bezpośredniej relacji Wieliczka – Kraków – Trzebinia – Oświęcim.
Bilety tańsze niż w mikrobusach
Podróżnym oferowana będzie również gama nowych biletów (tańszych niż bilety licznych na trasie do Wieliczki przewoźników mikrobusowych), w większości wypadków integrujących kolej z komunikacją miejską w aglomeracji krakowskiej:
• Cena biletu 2-godzinnego na KMŁ wynosić będzie 3 zł, a 6-godzinnego – 5,60 zł;
• Cena biletu miesięcznego na KMŁ to 65 zł;
• Cena biletu 70-minutowego ważnego w KMŁ i MPK Kraków wynosić będzie 7 zł;
• Ceny biletów miesięcznych na KMŁ i MPK Kraków to 107 zł (bilet ważny na 1 linii MPK), 121 zł (2 linie) lub 149 zł (sieciowy).
Czas przejazdu z Krakowa Gł. do przystanku Wieliczka Rynek-Kopalnia wynosić będzie 21 min, co bez wątpienia jest wynikiem absolutnie bezkonkurencyjnym w porównaniu z transportem drogowym. Do obsługi tego połączenia przeznaczone zostaną pociągi Acatus Plus, zamówione przez Woj. Małopolskie w ramach projektu „SKA Kraków”. W sumie w ramach tego projektu zamówionych zostało 10 Acatusów.
Zadaliśmy w biurze Kolei Małopolskich pytanie, czy przewoźnik będzie w niedzielę prowadził jakieś szczególne działania nadzorczo-kontrolne (związane z dbałością o tabor i informowaniem podróżnych). Nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi.
Przez całą niedzielę na portalu „Rynku Kolejowego” prowadzić będziemy relację informującą, jak wygląda pierwszy dzień z nowym rozkładem jazdy.