Partnerzy serwisu:
Pasażer

W niedzielę inauguracja Kolei Małopolskich

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
W niedzielę inauguracja Kolei Małopolskich
Gdyby nie uruchomienie projektu Pendolino, zapewne to wydarzenie byłoby tematem numer 1 w branżowych mediach. W niedzielę pracę rozpocznie nowy kolejowy przewoźnik pasażerski – Koleje Małopolskie.

Tym samym woj., małopolskie staje się ósmym województwem w Polsce, przełamującym monopol Przewozów Regionalnych. Władze tego województwa poszły tą samą drogą co woj. dolnośląskie, wielkopolskie i łódzkie, które utworzyły własne spółki kolejowe i podzieliły rynek pomiędzy PR i spółki „marszałkowskie”, stopniowo zwiększając udział w obsłudze regionu przez te drugie. Podobny mechanizm pierwotnie realizowały woj. śląskie, które jednak 2 lata temu zdecydowały się na „terapię szokową”, czyli likwidację w ciągu kilku miesięcy tamtejszego oddziału PR i przekazanie całości przewozów Kolejom Śląskim (terapia, jak wiadomo, okazała się zbyt szokowa). Na inny model zdecydowały się władze woj. mazowieckiego, które zbudowały Koleje Mazowieckie na bazie zakładu PR (a w kolejnych latach usamorządowiona została również WKD; niezależnie od tego powstała naturalnie także miejska spółka SKM Warszawa).

Do listy województw z przełamanym monopolem PR trzeba jeszcze doliczyć pomorskie (SKM Trójmiasto, jednak jest to inny przypadek niż spółki „marszałkowskie”, gdyż SKM powstała w wyniku podziału dawnych PKP i nie jest spółką całkowicie samorządową) oraz kujawsko-pomorskie, które jako jedyne oddało część rynku innemu przewoźnikowi niż PR (czyli Arrivie) w drodze otwartego przetargu.

Nowa spółka będzie przejmować rynek stopniowo

Udział Kolei Małopolskich (dla odróżnienia od Kolei Mazowieckich, w rozkładzie używany jest skrót KMŁ) w regionalnym rynku kolejowym także ma ewoluować stopniowo. Teraz, od niedzieli KMŁ przejmują obsługę pociągów w relacji Kraków Gł. – Wieliczka. W przyszłym roku, po zakończeniu modernizacji trasy do Portu Lotniczego Kraków-Balice (co nastąpi najprawdopodobniej do 1 września 2015 r.), trasa ta ma zostać wydłużona do relacji Balice – Wieliczka. W późniejszym okresie, w ciągu kilku lat, samorządowa spółka ma przejąć od PR także przewozy na trasach Tarnów – Kraków – Trzebinia oraz Sędziszów – Kraków – Skawina – Podbory Skawińskie. Przy czym w przypadku trasy do Trzebini, istnieją też koncepcje kursowania pociągów KMŁ w dłuższej relacji, do Chrzanowa lub nawet do Oświęcimia.

Głównym atutem trasy do Wieliczki, w porównaniu z dotychczasową ofertą, ma być znacznie bardziej atrakcyjny niż obecnie rozkład jazdy oraz taryfa. Jak już informowaliśmy, w dni robocze, przez cały dzień w godz. 5-21 pociągi KMŁ z Krakowa do Wieliczki kursować będą co 30 min (w soboty takt półgodzinny zostanie zachowany do godz. 14), dodatkowo znacznie później odjeżdżać będzie ostatni pociąg z Krakowa (23.10 – obecnie 20.29), ułożono także cykliczny rozkład. Minusem zmiany przewoźnika jest likwidacja dotychczasowych pociągów PR kursujących w bezpośredniej relacji Wieliczka – Kraków – Trzebinia – Oświęcim.

Bilety tańsze niż w mikrobusach

Podróżnym oferowana będzie również gama nowych biletów (tańszych niż bilety licznych na trasie do Wieliczki przewoźników mikrobusowych), w większości wypadków integrujących kolej z komunikacją miejską w aglomeracji krakowskiej:

• Cena biletu 2-godzinnego na KMŁ wynosić będzie 3 zł, a 6-godzinnego – 5,60 zł;
• Cena biletu miesięcznego na KMŁ to 65 zł;
• Cena biletu 70-minutowego ważnego w KMŁ i MPK Kraków wynosić będzie 7 zł;
• Ceny biletów miesięcznych na KMŁ i MPK Kraków to 107 zł (bilet ważny na 1 linii MPK), 121 zł (2 linie) lub 149 zł (sieciowy).

Czas przejazdu z Krakowa Gł. do przystanku Wieliczka Rynek-Kopalnia wynosić będzie 21 min, co bez wątpienia jest wynikiem absolutnie bezkonkurencyjnym w porównaniu z transportem drogowym. Do obsługi tego połączenia przeznaczone zostaną pociągi Acatus Plus, zamówione przez Woj. Małopolskie w ramach projektu „SKA Kraków”. W sumie w ramach tego projektu zamówionych zostało 10 Acatusów.

Zadaliśmy w biurze Kolei Małopolskich pytanie, czy przewoźnik będzie w niedzielę prowadził jakieś szczególne działania nadzorczo-kontrolne (związane z dbałością o tabor i informowaniem podróżnych). Nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi.

Przez całą niedzielę na portalu „Rynku Kolejowego” prowadzić będziemy relację informującą, jak wygląda pierwszy dzień z nowym rozkładem jazdy.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Koleje Małopolskie przygotowują kolejne inwestycje

Biznes

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Koleje Małopolskie szukają autobusów dla linii dowozowych

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Koleje Małopolskie przygotowują kolejne inwestycje

Biznes

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Koleje Małopolskie szukają autobusów dla linii dowozowych

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5