Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

W Ankarze otwarto właśnie specjalny dworzec dla KDP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
01-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Narodowy przewoźnik TCDD w piątek dokonał otwarcia dedykowanej stacji do obsługi kolei dużych prędkości w Ankarze, stolicy Turcji. Budynek powstawał w dwa lata. Na jego otwarciu nie zabrakło Recepa Tayyip Erdoğana, prezydenta Turcji oraz premiera Binali Yıldırıma, byłego ministra transportu.

Ankara to drugie największe miasto w Turcji oraz stolica kraju od 1923 roku. W piątek 28 października po dwóch latach budowy udało się ukończyć nową stację kolejową do obsługi kolei dużych prędkości. Nowy obiekt ma wysokość 30 metrów. Mierzy 8 pięter, w tym 3 to piwnice. Cały kompleks liczy 194 tys. m kw.

Z rozmachem

Co więcej, nowy dworzec powstał w sąsiedztwie dotychczasowego dworca głównego, który nadal zachowa swoją funkcję do obsługi normalnych i podmiejskich pociągów. Zatem pasażerowie nadal będą mieli do dyspozycji 4 linie zwykłe i 2 podmiejskie.

Koleje Tureckie (TCDD) podają, że stacja będzie w stanie obsługiwać 50 000 pasażerów dziennie (np. stacja centrum w Metrze Warszawskim obsługuje dziennie do 75 tys. pasażerów). Stacja do obsługi kolei dużych prędkości wyposażona została w 3 platformy z torami po obydwu stronach. Przewoźnik podkreśla, że zapewni to obsługę nawet do 12 pociągów w jednym czasie.

Planistom zależało także na zintegrowaniu nowego obiektu z innymi usługami – zwłaszcza transportu publicznego. Z budynku można wydostać się dwoma tunelami podziemnymi i jednym przejściem naziemnym. W pobliżu nowego dworca znajduje się Ankaray, czyli tak zwane „Lekkie Metro”, Baskentray, czyli coś na kształt kolei miejskiej oraz cztery linie metra – Batikent Metro, Sincan Metro, Kecioren Metro i Metro Airport. Czwartą linię metra otwarto dopiero we wrześniu tego roku.

Miastotwórcza kolej

Na tym jednak udogodnienia się nie kończą. W budynku mieści się hotel, biura, centrum handlowe, restauracje, parkingi i garaże na 1900 pojazdów. W zamierzeniu ma to być miejsce, gdzie pasażerowie mogą zaspokoić wszystkie swoje potrzeby. Obiekt zaplanowano także z myślą o wygodzie osób niepełnosprawnych. Całość inwestycji pochłonęła turecki budżet w kwocie 214 mln euro.

– Będziemy służyć narodowi kładąc kamień na kamieniu. Nie poprzestaniemy na czczych słowach – powiedział na otwarciu Recepa Tayyip Erdoğana, prezydent Turcji. – To my połączyliśmy Ankarę, Istambuł i Konyę, czyli trzy stolice Imperium Osmańskiego linią dużych prędkości – dodał.

– Ludzie mniej korzystają teraz z autostrad. Aż 66% mieszkańców Ankary i Konya korzysta z linii kolei dużych prędkości. Dzięki temu projektowi do stolicy przyjeżdżać będzie tu codziennie 150 tys. osób. Ankara stanie się wreszcie ośrodkiem życia, bo to nie tylko stacja kolejowa, ale także nocne życie i miejsce do zaspokajania wielu potrzeb – mówił podczas otwarcia Binali Yıldırıma, premier Turcji.

W czołówce krajów

Turcja rozpoczęła przygodę z kolejami dużych prędkości w 2009 roku, kiedy to uruchomiono pierwszą linię z Ankary do Eskişehir. Drugą w kolejności była linia z Ankary do Konya z 2011 roku. Dwa lata później uruchomiono trasę z Konya do Eskişehir, a z kolei w 2014 r. Ankara – Stambuł i Konya – Stambuł. Jak podają Koleje Tureckie, kraj był ósmym na świecie, który uruchomił koleje dużych prędkości oraz szósty w Europie.

Turecki rząd planuje ukończyć sieć 4 tys. km nowych głównych linii do 2023 roku. Wchodzą w to w skład trasy wyłącznie dla kolei dużych prędkości, jak i z ruchem mieszanym.

Ponadto Koleje Tureckie złożyły zamówienie na siedem pociągów dużych prędkości Siemens Velaro w 2013 roku. Kontrakt o wartości 285 mln euro objął dostawę pojazdów oraz siedmioletnie utrzymanie. Pierwsze składy dotarły do Turcji w 2016 roku. Pociągi Velaro D zamówione przez Koleje Tureckie przewożą 519 pasażerów i osiągają prędkość eksploatacyjną 300 km/h. Łącznie osiem pociągów Velaro ma być użyte przez TCDD do obsługi linii Ankara – Konya oraz Ankara – Istambuł.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

Wiedeń: Nowy pociąg metra X rozpoczyna jazdy z pasażerami

Tabor i technika

Więcej Velaro-D na tureckich torach

Tabor i technika

Więcej Velaro-D na tureckich torach

Tomasz Kościelny 09 maja 2018

Ruszyła liberalizacja tureckich kolei

Biznes

Ruszyła liberalizacja tureckich kolei

Łukasz Kuś 07 czerwca 2016

Zobacz również:

Vectron ma być homologowany we Francji

Tabor i technika

Vectron ma być homologowany we Francji

inf. pras. Siemens Mobility 27 czerwca 2023

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

Wiedeń: Nowy pociąg metra X rozpoczyna jazdy z pasażerami

Tabor i technika

Więcej Velaro-D na tureckich torach

Tabor i technika

Więcej Velaro-D na tureckich torach

Tomasz Kościelny 09 maja 2018

Ruszyła liberalizacja tureckich kolei

Biznes

Ruszyła liberalizacja tureckich kolei

Łukasz Kuś 07 czerwca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5