Związek Komunikacyjny Berlin-Brandenburgia (VBB) opowiada się za rozwojem pasażerskiego transportu kolejowego między Polska a Niemcami. Może mieć to znaczenie w obliczu zniesienia ograniczeń w dostępie do niemieckiego rynku pracy dla pracowników z Polski i przewidywanego zwiększenia ruchu między krajami.
Według wstępnych szacunków z kolei korzysta zaledwie 2% do 7% z 15 milionów osób podrózujących rocznie z Berlina i Brandenburgii do Szczecina, Gorzowa, Zielonej Góry czy Wrocławia. Szef VBB, Hans-Werner Franz uważa, że liczbę pasażerów pociągów można zwiększyć. Nie uda się tego jednak dokonać bez zwiększenia liczby połączeń, poprawy infrastruktury oraz wprowadzenia atrakcyjnych ofert biletowych, głosi informacja prasowa VBB.
Według strony niemieckiej duży potencjał tkwi w trasach Berlin-Angermünde-Szczecin (tu konieczna jest elektryfikacja i rozbudowa odcinka Szczecin-Gumieńce - Passow), Berlin-Kostrzyn-Gorzów (wprowadzenie dodatkowych, bezpośrednich połączeń), Berlin-Frankfurt-Poznan (poprzez wprowadzenie bezpośrednich połączeń regionalnych), Berlin-Frankfurt-Zielona Góra (przez wprowadzenie bezpośredniego połączenia, optymalizację połączeń przesiadkowych oraz wprowadzenie specjalnych ofert biletowych), Berlin-Cottbus-Wrocław (skrócenie czasu przejazdu, modernizacja infrastruktury oraz pełna elektryfikacja).
VBB chce, by w te działania włączył się niemiecki rząd, jako właściciel Deutsche Bahn i wsparł je finansowo. Obecnie podróżni mogą korzystać z oferty specjalnej Berlin-Szczecin (przejazd w cenie 7,5 - 10 euro), Berlin-Gorzów (przejazd grupowy do 5. osób w cenie 31,50 euro), posiadacze biletów VBB mogą jeździć w Szczecinie i Gorzowie środkami komunikacji miejskiej.