– Dzięki modernizacji linii obwodowej pasażerowie kolei w warszawskim węźle zyskają nie tylko wygodną, ale także estetyczną infrastrukturę – uważa dyrektor generalny polskiego oddziału mmcité+ Petr Vavrouška. Jak dodaje, elementy małej architektury zostały zaprojektowane specjalnie dla potrzeb tego kontraktu. Część obiektów została zainspirowana historycznymi realizacjami zaprojektowanymi przez Arseniusza Romanowicza.
Lokalny kontekst
– Uważamy, że Warszawa otrzyma bardzo estetyczne wiaty przystankowe i małą architekturę. Zastosujemy zupełnie nowe produkty, przygotowane przez naszych designerów specjalnie z myślą o tym przedsięwzięciu. Staramy się wykorzystywać nasze doświadczenia z innych państw, ale także nawiązywać do lokalnego kontekstu. Na przykład przy projektowaniu stacji Warszawa Zachodnia inspirowaliśmy się budynkami zaprojektowanymi w warszawskim węźle przez Arseniusza Romanowicza – zapewnia przedstawiciel mmcité+.
Elementy małej architektury, o których wspomina nasz rozmówca, to – między innymi – nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, w niektórych miejscach poprzez zamontowanie wind. Jednym z priorytetów ma być także ułatwienie przesiadek z pociągów na środki komunikacji miejskiej.
Nowe przystanki na Kole i Powązkach
Przypomnijmy:
modernizacja warszawskiej linii obwodowej ma kosztować 196 mln zł. Jej wykonawcą jest konsorcjum Budimex – ZUE – Strabag. Powstaną dwa nowe przystanki: łączący kolej, tramwaje i metro węzeł Warszawa Koło w okolicy ul. Obozowej (dotychczasowy przystanek noszący tę nazwę będzie przemianowany na Warszawa Młynów) i Warszawa Powązki. Przebudowany zostanie też przystanek Warszawa Kasprzaka (wraz ze zmianą nazwy na Warszawa Wola) oraz peron nr 8 na stacji Warszawa Zachodnia. Inwestycja oznacza także budowę Lokalnego Centrum Sterowania, modernizację 20 km torów, przebudowę 7 wiaduktów (w tym nad Wolską, Kasprzaka, Obozową i Zawiszy) i budowę 7 nowych kładek. Większość tych prac została już wykonana. Termin oddania linii do użytku (połowa bieżącego roku) wydaje się niezagrożony.
To pierwsza część dużego programu infrastrukturalnego mającego poprawić przepustowość i stan warszawskiego węzła kolejowego. Łączna wartość prac w stolicy oraz na jej obrzeżach będzie wynosiła ok. 2 mld zł. Po rozpoczęciu przebudowy warszawskiej linii średnicowej linia obwodowa posłuży także jako objazd dla pociągów dalekobieżnych.
PKP PLK poprawia estetykę
W ocenie Vavrouški estetyka obiektów remontowanych przez PKP PLK, w poprzednich latach nieraz krytykowana, zmienia się ostatnio na lepsze. – Nie chcę wypowiadać się na temat konkurencji i efektów jej pracy. Myślę jednak, że widać zmiany – mówi dyrektor. Jak dodaje, częściowo jest to zasługa lepszego porozumienia między zamawiającym a projektantami i wykonawcami.
– Jesteśmy w stałym kontakcie z Biurem Infrastruktury, Utrzymania Technicznego i Estetyzacji PKP PLK, z którym konsultujemy każdy nasz projekt i jego ewentualne zmiany. Mamy pomysły na rozwiązania estetyczne i techniczne, mamy 25-letnie doświadczenie w budowie przystanków i wiat między innymi w Niemczech, Czechach i na Słowacji. Staramy się wychodzić naprzeciw potrzebom zamawiających – pytamy o ich wymogi i przedstawiamy nasze propozycje do akceptacji – deklaruje Vavrouška.