Urząd Transportu Kolejowego zatwierdził stawki dostępu do infrastruktury PKP PLK. Zadowoleni nie będą przewoźnicy pasażerscy. Mogę odwoływać się jeszcze do sądu.
PLK dwukrotnie przygotowywała cennik stawek dostępu. Złożony w marcu projekt został przez UTK odrzucony. Zakładał on duży wzrost stawek dla przewoźników pasażerskich a obniżkę - dla operatorów towarowych. Złożony w sierpniu drugi wariant również nie wzbudził enutzjazmu przewoźników pasażerskich: – W stosunku do obecnie obowiązujących stawek, podstawowe opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej dla Przewozów Regionalnych według nowego projektu stawek wzrosłyby średnio o ponad 8% – informuje Marta Milewska, rzeczniczka Przewozów Regionalnych.
- Drugi wariant projektu cennika stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej PKP PLK w rozkładzie jazdy pociągów 2014/2015 to zapowiedź nadchodzącej podwyżki opłat za dostęp do infrastruktury, wymierzonej w przewoźników regionalnych – uważa Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich. – Zmiany stawek za dostęp do infrastruktury PKP PLK zaproponowane w nowym cenniku nie są korzystne dla naszej spółki. W 2013 r. PLK zapowiadały kilkuletnią stabilizację cen za dostęp do infrastruktury – zauważa w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Michał Wawrzaszek, rzecznik Kolei Śląskich.
Stawki zgodnie z prawem
Wbrew protestom przewoźników, urzędnicy stawki zatwierdzili. - Zarządca przygotował kalkulację stawek jednostkowych opłaty podstawowej zgodnie z przepisami ustawy o transporcie kolejowym oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 5 czerwca 2014 r. - tłumaczy UTK.
Urzędnicy sprawdzili przede wszystkim, czy zarządca przyjął do kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej jedynie tę część kosztów, która jest bezpośrednio ponoszona jako rezultat wykonywania przewozów pociągami. To pokłosie wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Stawka została wyliczona w oparciu o poniesione koszty bezpośrednie w ostatnim zakończonym roku obrotowym, tj. w 2013 r. W kosztach przyjętych do kalkulacji stawek opłaty podstawowej uwzględnione zostały wskaźniki inflacji na lata 2014 i 2015 oraz współczynnik zmienności pracy eksploatacyjnej – w przypadku minimalnego dostępu.
Do kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej zarządca przyjął – wielkość pracy eksploatacyjnej w oparciu o wykonanie w 2013 r., natomiast do kalkulacji stawek za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów – ilości usług w oparciu o wykonanie w 2013 r., z uwzględnieniem obserwowanych trendów zmian zamawianych usług.
Wzrośnie tylko pasażerskim
Jak wylicza UTK, średnia stawka sieciowa na rozkład jazdy pociągów 2014/2015, w odniesieniu do stawki obowiązującej na rozkład jazdy 2013/2014, ulega podwyższeniu o 0,8 % (0,07 zł/pockm), w tym dla pociągów pasażerskich rośnie o 2,8 %, natomiast dla pociągów towarowych rośnie o 0,1 %.
Zarządca skalkulował i przedstawił stawki jednostkowe opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury dla przedziałów mas brutto: dla pociągów pasażerskich i towarowych o masie brutto mniejszej niż 900 ton – co 60 ton oraz dla pociągów towarowych powyżej 900 ton – co 100 ton.
Dla pociągów pasażerskich o masie brutto równej/większej niż 900 ton oraz pociągów towarowych o masie brutto równej/większej niż 3000 ton zarządca przyjął jedną stawkę, zależną od rodzaju pociągu oraz ustaloną dla danej kategorii linii kolejowej i dostępności urządzeń sieci trakcyjnej.
Zarządca przedstawił stawki jednostkowe opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury oddzielnie dla pociągów pasażerskich i towarowych w tablicach, z uwzględnieniem dostępności urządzeń sieci trakcyjnej, w których poszczególne wiersze dotyczą mas brutto pociągów, a kolumny kategorii linii kolejowych.