Partnerzy serwisu:
Biznes

UTK zatwierdził stawki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
31-10-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy/UTK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
UTK zatwierdził stawki
Urząd Transportu Kolejowego zatwierdził stawki dostępu do infrastruktury PKP PLK. Zadowoleni nie będą przewoźnicy pasażerscy. Mogę odwoływać się jeszcze do sądu.

PLK dwukrotnie przygotowywała cennik stawek dostępu. Złożony w marcu projekt został przez UTK odrzucony. Zakładał on duży wzrost stawek dla przewoźników pasażerskich a obniżkę - dla operatorów towarowych. Złożony w sierpniu drugi wariant również nie wzbudził enutzjazmu przewoźników pasażerskich: – W stosunku do obecnie obowiązujących stawek, podstawowe opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej dla Przewozów Regionalnych według nowego projektu stawek wzrosłyby średnio o ponad 8% – informuje Marta Milewska, rzeczniczka Przewozów Regionalnych.

- Drugi wariant projektu cennika stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej PKP PLK w rozkładzie jazdy pociągów 2014/2015 to zapowiedź nadchodzącej podwyżki opłat za dostęp do infrastruktury, wymierzonej w przewoźników regionalnych – uważa Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny  Kolei Mazowieckich. – Zmiany stawek za dostęp do infrastruktury PKP PLK zaproponowane w nowym cenniku nie są korzystne dla naszej spółki. W 2013 r. PLK zapowiadały kilkuletnią stabilizację cen za dostęp do infrastruktury – zauważa w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Michał Wawrzaszek, rzecznik Kolei Śląskich.

Stawki zgodnie z prawem

Wbrew protestom przewoźników, urzędnicy stawki zatwierdzili. - Zarządca przygotował kalkulację stawek jednostkowych opłaty podstawowej zgodnie z przepisami ustawy o transporcie kolejowym oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 5 czerwca 2014 r. - tłumaczy UTK.

Urzędnicy sprawdzili przede wszystkim, czy zarządca przyjął do kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej jedynie tę część kosztów, która jest bezpośrednio ponoszona jako rezultat wykonywania przewozów pociągami. To pokłosie wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Stawka została wyliczona w oparciu o poniesione koszty bezpośrednie w ostatnim zakończonym roku obrotowym, tj. w 2013 r. W kosztach przyjętych do kalkulacji stawek opłaty podstawowej uwzględnione zostały wskaźniki inflacji na lata 2014 i 2015 oraz współczynnik zmienności pracy eksploatacyjnej – w przypadku minimalnego dostępu.

Do kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej zarządca przyjął – wielkość pracy eksploatacyjnej w oparciu o wykonanie w 2013 r., natomiast do kalkulacji stawek za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów – ilości usług w oparciu o wykonanie w 2013 r., z uwzględnieniem obserwowanych trendów zmian zamawianych usług.

Wzrośnie tylko pasażerskim

Jak wylicza UTK, średnia stawka sieciowa na rozkład jazdy pociągów 2014/2015, w odniesieniu do stawki obowiązującej na rozkład jazdy 2013/2014, ulega podwyższeniu o 0,8 % (0,07 zł/pockm), w tym dla pociągów pasażerskich rośnie o 2,8 %, natomiast dla pociągów towarowych rośnie o 0,1 %.

Zarządca skalkulował i przedstawił stawki jednostkowe opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury dla przedziałów mas brutto: dla pociągów pasażerskich i towarowych o masie brutto mniejszej niż 900 ton – co 60 ton oraz dla pociągów towarowych powyżej 900 ton – co 100 ton.

Dla pociągów pasażerskich o masie brutto równej/większej niż 900 ton oraz pociągów towarowych o masie brutto równej/większej niż 3000 ton zarządca przyjął jedną stawkę, zależną od rodzaju pociągu oraz ustaloną dla danej kategorii linii kolejowej i dostępności urządzeń sieci trakcyjnej.

Zarządca przedstawił stawki jednostkowe opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury oddzielnie dla pociągów pasażerskich i towarowych w tablicach, z uwzględnieniem dostępności urządzeń sieci trakcyjnej, w których poszczególne wiersze dotyczą mas brutto pociągów, a kolumny kategorii linii kolejowych.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5