– PKM SA, jako pierwszy zarządca linii w Polsce, otrzymał decyzję Urzędu Transportu Kolejowego zatwierdzającą instrukcje wewnętrzne ruchu i sygnalizacji z użyciem ERTMS – poinformował „Rynek Kolejowy” Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM SA.
– ERTMS, obok montowanych obecnie na linii PKM nowoczesnych urządzeń sterowania koncernu Bombardier, jest to warstwa nadrzędna, która w przypadku pociągów wyposażonych w urządzenia pokładowe, a takie zamawia Województwo Pomorskie dla ruchu na linii PKM, automatycznie nadzoruje maszynistę i reaguje w każdym momencie przekroczenia dozwolonej prędkości, nie tylko przy semaforach. Maszynista ma również możliwość odbioru wskazań semafora i dozwolonej prędkości zawsze, niezależnie od pogody, na wyświetlaczu kabinowym – zauważa Tomasz Konopacki.
Semafory na linii PKM – wyłącznie do obsługi starszych typów pociągów
Na linii PKM zastosowany będzie ERTMS poziom 2, tożsamy z ERTMS p.2 montowanym na magistrali E-65 w kierunku Warszawy (którego wdrażanie, jak niedawno informowaliśmy, idzie jednak jak po grudzie). – System ten jest interoperacyjny, czyli umożliwia wjazd pojazdów wyposażonych w niego z całej Europy. Rozporządzenie zmieniające przepisy krajowe w tym zakresie weszło w życie 11 lipca 2014 r. i umożliwi np. po próbach Pendolino i lokomotyw „Husarz”, jazdę z prędkością maksymalną ponad 160 km/godz. Dla PKM oznaczać będzie natomiast w pełni kontrolowany ruch pociągów. Co ważne, urządzenia torowe systemu są o wiele mniej podatne na kradzieże od tradycyjnych urządzeń. Dodatkowo należy zauważyć, że np. semafory przy linii PKM powstają wyłącznie dla obsługi tradycyjnych pociągów, które nie są wyposażone w urządzenia pokładowe – podkreśla Tomasz Konopacki.
Pod koniec ubiegłego tygodnia na plac budowy PKM dostarczony został pierwszy kontener z urządzeniami systemu srk. Przywiezione sterowniki STC-2, będące częścią systemu sterowania ruchem kolejowym EBILock 950, będą odpowiedzialne za wyświetlanie sygnałów na semaforach oraz przestawianie zwrotnic na posterunku Gdańsk Rębiechowo. Urządzenia te wyprodukował katowicki Bombardier Transportation (ZWUS) Polska, który jest podwykonawcą Budimeksu (realizatora budowy) w zakresie dostawy, zabudowy i uruchomienia urządzeń sterowania ruchem kolejowym wraz z systemem ETCS p. 2 dla całej linii PKM.
Pierwszy wiadukt w pełni zakończony
Równolegle, w piątek 24 października prezes PKM SA Krzysztof Rudziński podpisał pierwsze zawiadomienie o zakończeniu budowy obiektu inżynieryjnego na linii PKM, zgłaszające wiadukt drogowy WD 35 pomorskiemu wojewódzkiemu inspektorowi nadzoru budowlanego jako gotowy do odbioru. Wiadukt WD 35 jest jednym z pięciu obiektów inżynieryjnych, na których Budimex przeprowadził już próby obciążeniowe. Łącznie na linii PKM będzie 41 obiektów inżynieryjnych.