Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

UTK przeanalizował stawki za dostęp do infrastruktury. Jest stabilnie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
30-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
UTK przeanalizował stawki za dostęp do infrastruktury. Jest stabilnie
fot. Martyn Janduła
Urząd Transportu Kolejowego postanowił przeanalizować stawki za dostęp przewoźników kolejowych do infrastruktury. Pod lupę wzięte zostały ostatnie cztery lata na najpopularniejszych trasach kolejowych. Porównanie pozwoliło urzędnikom wysnuć wniosek, że wreszcie stawki ustabilizowały się, dzięki czemu są teraz przewidywalne. Ważniejsza jest jednak informacja o wahaniach cen – bowiem dla jednych maleją, a dla innych rosną.

Opłaty za dostęp do infrastruktury są znaczącą częścią kosztów ponoszonych przez przewoźników i decydują o ich strategii oraz podejmowanych decyzjach biznesowych. Najczęściej opłaty te stanowią 1/3 ponoszonych przez kolejowych przewoźników kosztów. Jest to zatem jedno z ważnych zagadnień w tego typu przewozach.

Dlatego Urząd Transportu Kolejowego zwrócił się do PKP Polskich Linii Kolejowych o udostępnienie danych o najczęściej zamawianych i przydzielonych trasach na najpopularniejszych relacjach z uwzględnieniem najczęściej zamawianych przedziałów mas brutto pociągów. Okres analizy obejmował aż cztery lata. Celem analizy było między innymi określenie tendencji oraz porównanie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej.

Stabilizacja opłat

– Wskazane w przedstawionym opracowaniu tendencje są pozytywne i optymistyczne dla przewoźników kolejowych oraz przedsiębiorców chcących rozpocząć działalność przewozową w Polsce – mówi Ignacy Góra, prezes UTK. – W związku z zakończonymi licznymi modernizacjami i rewitalizacjami mamy do czynienia z coraz lepszą infrastrukturą kolejową, co skutkuje zwiększeniem prędkości i zmniejszeniem czasów przejazdów. Jednocześnie spadają opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej. W konsekwencji może to spowodować zwiększenie konkurencyjności kolei poprzez zwiększenie udziału przewozów pasażerów oraz towarów w transporcie kolejowym – dodaje.

Jak podaje UTK, analiza wyników pozwala stwierdzić, że opłaty za dostęp do infrastruktury na polskim rynku kolejowym cechują się stabilnością i stały się przewidywalne. Rok 2013 przyniósł wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości nakazujący obniżenie opłat za korzystanie torów, gdyż jak stwierdził organ, są one zawyżone. Jak wynika z danych UTK stawki skokowo spadły w tym okresie we wszystkich branżach przewozów – pasażerskich i towarowych. By następnie znowu wzrosnąć, do czego przyczyniło się m.in. podniesienie standardu zmodernizowanych szlaków.

   
mat. UTK

Zmiany cenowe

Jeżeli parametry linii kolejowej się zmieniają, czyli gdy np. po modernizacji linii kolejowej zwiększa się dopuszczalna prędkość maksymalna pociągu, wtedy kategoria linii kolejowej wzrasta. Dzieje się tak również, gdy wzrośnie na niej natężenie ruchu kolejowego. W tych sytuacjach, opłata ponoszona przez przewoźnika kolejowego również może wzrosnąć, nawet w przypadku, gdy mamy do czynienia ze spadkami jednostkowych stawek, gdyż dla wyższych kategorii linii są wyższe stawki jednostkowe.

Możliwa jest też sytuacja przeciwna, gdy stawki jednostkowe ulegają zwiększeniu, a opłata podstawowa za daną trasę, z powodu obniżenia natężenia lub parametrów technicznych, ulega obniżeniu. Jak podaje UTK, czym innym jest jednostkowa stawka dostępu do danej kategorii linii, a czym innym opłata za dostęp do danego odcinka linii kolejowej.

Opłata podstawowa za minimalny dostęp do infrastruktury jest obliczana jako iloczyn przebiegów pociągów i stawek jednostkowych ustalonych w zależności od rodzaju pociągu (pasażerski, towarowy), jego masy oraz kategorii linii kolejowej. Dodatkowo do tak obliczonej opłaty mogą być stosowane podwyższenia i ulgi w opłacie podstawowej oraz inne rekompensaty.

– Podwyższenie opłaty podstawowej może nastąpić na skutek wydatków związanych z powiększeniem niewystarczającej zdolności przepustowej linii kolejowej. Ulga może być zastosowana np. w celu rozwijania nowych usług kolejowych lub w celu korzystania z linii kolejowych o znacznym stopniu niewykorzystania zdolności przepustowej – podaje UTK. Jako przykład takiej ulgi podawana jest obecnie stosowana ulga dla pociągów intermodalnych.

  
mat. UTK

Tańsze towarowe, droższe pasażerskie

Na zdecydowanej większości tras opłaty za dostęp do infrastruktury uległy obniżeniu. – W przypadku przewozów pasażerskich zauważalna jest teraz tendencja utrzymywania opłat na stałym poziomie, natomiast w przypadku tras dla pociągów towarowych opłaty uległy znacznemu obniżeniu – wyjaśnia Ignacy Góra, prezes UTK.

Wciąż widoczne są niewielkie wahania w kwocie opłat za trasy relacji: Kraków Główny – Gdynia Główna, Łódź Widzew – Łowicz Główny, Warszawa Lotnisko Chopina – Modlin, Kraków Płaszów – Lublin, Warszawa Grochów – Bohumin. Na niektórych trasach można zauważyć obniżenie opłaty podstawowej, np. trasy: Poznań Główny – Olsztyn Główny, Białystok – Wrocław Główny, Szczecin Port Centralny – Katowice.


mat. UTK

Jak podkreśla UTK, stabilizacja opłat często odbywa się równolegle z polepszeniem parametrów infrastruktury kolejowej, skutkującym zmianą kategorii linii kolejowej. Przykładem jest tutaj zwiększenie dopuszczalnej prędkości na trasie Kraków Główny – Gdynia Główna. Opłata na tej trasie w czasie obowiązywania rozkładu jazdy pociągów 2012/2013 wynosiła 5 579,93 zł, natomiast w czasie obecnie obowiązującego rozkładu jazdy 2015/2016 wynosi 5 596,98 zł. Po modernizacji linii czas jazdy uległ skróceniu o prawie dwie godziny.


mat. UTK

Znaczące obniżenie opłat przewozów towarowych widoczne jest wyraźnie na relacji Sokółka – Warszawa Główna Towarowa, gdzie opłata w czasie obowiązywania rozkładu jazdy pociągów 2012/2013 wynosiła 8 647,79 zł, a w obecnie obowiązującym 6 158,08 zł. Prognozowana opłata na rozkład jazdy pociągów 2016/2017 ma wynosić 5 864,15 zł. Podobne zjawiska można pokazać dla opłaty za trasę Gdańsk Port Północny – Zdzieszowice. W obydwu przykładach dane dotyczą pociągów o dużej masie.

 
mat. UTK

Dążenie do konkurencyjności

UTK zachęca jednak do dalszego obniżania przez zarządcę stawek za dostęp do infrastruktury. Pomóc w tym mają instrumenty przewidziane w już zaimplementowanych bądź niedługo wprowadzanych przepisach prawa Unii Europejskiej. Ma w tym pomóc zapewnienia bilansowania działalności zarządcy przez państwo czy zasada efektywności kosztowej zarządcy infrastruktury. – Te działania są niezbędne dla zapewnienia konkurencji transportu kolejowego z innymi gałęziami transportu – zaznacza UTK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wyniki za luty: Kolej pasażerska zyskuje, towarowa - traci

Prawo i polityka

Wyniki za luty: Kolej pasażerska zyskuje, towarowa - traci

Roman Czubiński 03 kwietnia 2023

PKP Intercity z otwartym dostępem do Berlina i Jeleniej Góry

Prawo i polityka

UTK: Likwidowanie stacji i torów – bariera dla przewozów towarowych

Infrastruktura

Niewiele ponad połowa polskich elektrowozów jest w stanie dobrym

Tabor i technika

UTK: Coraz większa atrakcyjność przewozów intermodalnych

Biznes

Zobacz również:

Wyniki za luty: Kolej pasażerska zyskuje, towarowa - traci

Prawo i polityka

Wyniki za luty: Kolej pasażerska zyskuje, towarowa - traci

Roman Czubiński 03 kwietnia 2023

PKP Intercity z otwartym dostępem do Berlina i Jeleniej Góry

Prawo i polityka

UTK: Likwidowanie stacji i torów – bariera dla przewozów towarowych

Infrastruktura

Niewiele ponad połowa polskich elektrowozów jest w stanie dobrym

Tabor i technika

UTK: Coraz większa atrakcyjność przewozów intermodalnych

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5