Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wszczął z urzędu postępowanie w sprawie cofnięcia certyfikatu bezpieczeństwa części A i B wobec Zakładów Produkcyjno-Naprawczych Taboru Maszyn i Urządzeń „Tabor” M. Dybowski sp. j.
Kontrola inspektorów UTK wykazała liczne naruszenia w zakresie funkcjonowania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. Jak informuje UTK, w trakcie czynności kontrolnych stwierdzono między innymi: wykonywanie działalności przewozowej niezgodnie z posiadanym certyfikatem bezpieczeństwa – część B; nieusunięcie nieprawidłowości stwierdzonych podczas poprzedniej kontroli; eksploatowanie zmodernizowanej lokomotywy bez uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji typu pojazdu kolejowego; niewłaściwe utrzymanie pojazdów kolejowych z napędem; niewłaściwy nadzór nad realizacją procesu przewozowego w tym również nad czasem pracy maszynistów oraz nieprzestrzeganie postanowień rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa i oceny ryzyka i uchylające Rozporządzenie (WE) nr 352/2009.
– Z uwagi na charakter i rozmiar ujawnionych w trakcie kontroli nieprawidłowości prezes UTK zdecydował o podjęciu wobec Zakładów Produkcyjno-Naprawczych Taboru Maszyn i Urządzeń „Tabor” M. Dybowski sp. j. działań o charakterze administracyjno-prawnym –podsumowuje Urząd.
Zakłady Prodykcyjno – Naprawcze Taboru Maszyn i Urządzeń „Tabor” M. Dybowski Sp.J. powstały w 1993 roku. W 2013 r. nastąpiły zmiany przekształceniowe, w wyniku których powstały dwie spółki: Zakłady Produkcyjno – Naprawcze Taboru Maszyn i Urządzeń „Tabor” M. Dybowski Sp.J – transport kolejowy oraz Tabor Dębica Sp. z o.o. – produkcja i naprawa taboru kolejowego.
Pod koniec sierpnia wobec tej drugiej spółki prezes Urzędu Transportu Kolejowego
wszczął postępowanie w sprawie zawieszenia certyfikatu podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie (ECM). Spółka Tabor Dębica zapewniła wówczas, że
wdraża program naprawczy po decyzji UTK.