NUMER 11/2017
NUMER 11/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Trako 2017
szukaj
Śledź nas:

UTK: Big data podnosi bezpieczeństwo ruchu kolejowego

| Kasper Fiszer 14.11.2017 48

UTK: Big data podnosi bezpieczeństwo ruchu kolejowego
Panel systemu ETCS w kabinie maszynistyfot. Madeliefje13, lic. CC BY-SA 3.0
Nowoczesne technologie informatyczne oparte na zbieraniu i analizie dużej ilości danych przyczyniają się do radykalnego zwiększenia poziomu bezpieczeństwa – twierdzi Kamil Wilde, wiceprezes UTK. Wskazuje on także na inne zalety tych rozwiązań: obniżenie kosztów eksploatacyjnych czy wzrost niezawodności, który prowadzi do podniesienia jakości usług przewozowych.
– Kolej przechodzi obecnie cyfrową transformację. Powiązana jest ona z nowoczesną analizą bezpieczeństwa: przewidywaniem zagrożeń i podjęciem właściwych środków zaradczych jeszcze przed ich wystąpieniem – mówił w Łodzi podczas Kongresu Rozwoju Transportu Kamil Wilde, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego ds. techniki i bezpieczeństwa ruchu. Podkreślał także, że dużą zaletą współczesnych rozwiązań w tym zakresie jest możliwość czerpania danych nie tylko z wewnątrz systemu kolejowego, ale i z jego otoczenia, np. w zakresie warunków pogodowych.

Kolej zarządzana proaktywnie

Sednem dokonującej się przemiany ma być według prelegenta odejście od reaktywnego podejścia do problemów na rzecz proaktywnego zarządzania nimi. – Reakcja następuje nie po fakcie, kiedy coś już się wydarzy, ale na podstawie analizy dokonanej z wyprzedzeniem. Przeprowadza się ją na podstawie zbieranych danych, a następnie podejmuje się decyzję o działaniu – tłumaczył. Przekładać się ma to nie tylko na zmniejszenie liczby wypadków, ale i na większą efektywność kosztową i podniesienie jakości usług.

– Na linii Moskwa – Petersburg od 2016 r. do czerwca tego roku wystąpiło tylko dziewięć opóźnień pociągów przy ruchu odbywającym się non stop – argumentował Kamil Wilde. Przedstawiciel UTK wymienił więc zwiększenie poziomu niezawodności wśród najważniejszych zalet oparcia zarządzania systemem kolejowym na rozwiązaniach informatycznych wykorzystujących technologie big data. Inne to także np. redukcja zapasu części zamiennych niezbędnych do utrzymania infrastruktury czy taboru oraz skrócenie czasu napraw, bo ewentualne awarie mogą być przewidziane na podstawie analizy danych o bieżącym funkcjonowaniu całego systemu.

Zalety są duże, ale koszty implementacji – ogromne

– Skoro zalety są tak duże, to należy się zastanowić, czemu wdrożenie big data na kolei nie idzie bardzo szybko – stwierdził Kamil Wilde. Zwrócił on uwagę na wysokie koszty implementacji nowoczesnych rozwiązań, przestarzałą infrastrukturę niepozwalającą na wdrożenie bez dodatkowych nakładów inwestycyjnych czy problemy z kompatybilnością różnych, w tym wykorzystywanych już systemów. Podkreślał także, że niskie jest tempo dążenia do tzw. interoperacyjności infrastruktury, co przyczyniłoby się do ułatwienia zastosowania rozwiązań bazujących na big data.

Kamil Wilde wskazywał przy tym, że do wdrażania nowoczesnych rozwiązań informatycznych przyczyniać się ma także samo UTK. Obecnie w fazie planowania jest obecnie system monitorowania maszynistów. – Obejmie on trzy moduły: czasu pracy, kwalifikacji i procesu egzaminowania – wymieniał. – Toczą się już rozmowy z Ministerstwem Rozwoju oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa dotyczące zmiany procesu egzaminowania. Chcielibyśmy bowiem, by egzaminy były przeprowadzane w UTK – wskazywał.

UTK chce lepiej zarządzać danymi o kolei w Polsce

Drugim z systemów UTK ma być ten agregujący wszystkie rejestry znajdujące się obecnie w Urzędzie. – Jest on już realizowany, otrzymaliśmy na ten cel środki – podkreślał prelegent. Ma on zawierać m.in. moduł pozwalający na zgłaszanie każdego zdarzenia na sieci kolejowej czy moduł statystyczno-analityczny. – Tak naprawdę wszystkie dane dotyczące transportu kolejowego skupiają się bowiem nie w MIB czy w poszczególnych spółkach, które prowadzą swoje rejestry wewnętrzne, ale u nas – przekonywał o słuszności przyjętej koncepcji Kamil Wilde.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (1035)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (1035)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2017
NUMER 11/2017
Tegoroczną edycję targów Trako mamy już za sobą. Dziesiątki spotkań i konferencji, w których brali udział nasi dziennikarze, zaowocowały wieloma materiałami na portal i licznymi wywiadami do tego wydania „Rynku Kolejowego”. Statystyki czytelnictwa naszych artykułów w internecie pokazują, że największe zainteresowanie wzbudził elektryczny „Gagarin” zaprezentowany przez Rail Polska. Dużą popularnością cieszyły się także informacje dotyczące planów taborowych PKP Intercity i Przewozów Regionalnych oraz teksty poświęcone pojazdom zaprezentowanym przez Pesę, Newag czy Stadlera. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS