Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

UTK: Bezpieczne trzy lata na kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
UTK: Bezpieczne trzy lata na kolei
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Po publikacji raportu NIK dotyczącego poziomu bezpieczeństwa na kolei w Polsce, Urząd Transportu Kolejowego przedstawia pierwsze podsumowanie danych dotyczących problemu z 2017 roku. Miernik wypadkowości nieznacznie wzrósł, głównie z powodu wzrostu liczby potrąceń na dzikich przejściach – przyczyny leżącej poza systemem kolejowym.

Obszerny raport dotyczący poziomu bezpieczeństwa na kolei w Polsce, obejmujący wiele z aspektów jego funkcjonowania, został opublikowany przez Najwyższą Izbę Kontroli 27 lutego. Piszemy o nim tutaj.

Nieznaczny wzrost wypadków w 2017 roku. Przyczyny poza systemem kolejowym

Od 2015 roku miernik wypadkowości utrzymuje się na poziomie poniżej 3. W minionym roku zanotowano 3 poważne wypadki (kategorii A) - o jeden więcej niż w 2016. Ogólna liczba wypadków to 658 na liniach kolejowych i 123 na bocznicach. O 35 zwiększyła się liczba wypadków w których pociąg potrącił osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym. Takich sytuacji było 210 (175 w 2016). 214 wypadków powstało na styku systemu kolejowego i drogowego - na przejazdach przy najechaniu pojazdów kolejowych na samochody.

Odnotowano 11 przypadków najechania na pojazd drogowy poza przejazdem kolejowym, głównie podczas prac remontowych i budowlanych. Wzrosła liczba wypadków klasyfikowanych jako skutki klęsk żywiołowych (z 5 do 15) czy będących efektem działań chuligańskich (z 3 do 6).

Na niezmienionym poziomie pozostała liczba zdarzeń takich jak uszkodzenia budowli (55) czy najechanie pociągu na inny pojazd kolejowy lub przeszkodę (57). Spadła liczba wypadków, których przyczyną było przekroczenie prędkości, przedwczesne rozwiązanie drogi przebiegu czy pożar pociągu. – Monitorujemy wszystkie zdarzenia i dzięki analizie jesteśmy w stanie wskazać przedsiębiorcom kolejowym w jakich obszarach muszą zwrócić szczególną uwagę na poprawę bezpieczeństwa – zauważa Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Zgłaszanie incydentów poprawia bezpieczeństwo

Widać również, że efekty przynoszą działania UTK propagujące podnoszenie kultury bezpieczeństwa. Wiele sytuacji potencjalnie niebezpiecznych, które kiedyś nie były raportowane jako zdarzenie kolejowe, jest teraz zgłaszanych jako incydent. Pozwala to na dokładne przeanalizowanie przyczyn takiej sytuacji i wypracowanie skutecznych metod zapobiegania w przyszłości niebezpieczeństwom. W 2017 r. zgłoszono 1277 incydentów.

– Zgłaszanie incydentów daje cenny sygnał ostrzegawczy i jest związane z kulturą bezpieczeństwa. W niekorzystnych warunkach incydent może doprowadzić do wypadku. Monitorowanie takich zdarzeń pozwala wprowadzać odpowiednie procedury i do tego zachęcamy przewoźników oraz zarządców infrastruktury – stwierdza Ignacy Góra, Prezes UTK.

Urząd Transportu Kolejowego cały czas wspiera branżę kolejową w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa. Urząd monitoruje statystyki wypadków i dzięki temu może zwracać uwagę na obszary wymagające wzmożonych działań. Takie informacje przekazywane są między innymi na spotkaniach Zespołu ds. monitorowania bezpieczeństwa. UTK prowadzi także dziania nadzorcze i edukacyjne, które mają poprawić bezpieczeństwo na przejazdach. W „Informacji o wynikach kontroli - Bezpieczeństwo przewozów kolejowych” opublikowanej 27 lutego 2018 r. Najwyższa Izba Kontroli oceniła, że w 2017 roku „Prezes Urzędu Transportu Kolejowego sprawował w sposób rzetelny nadzór nad podmiotami, których działalność miała wpływ na bezpieczeństwo przewozów kolejowych”.

Miernik bezpieczeństwa to iloraz pracy eksploatacyjnej i liczby wypadków na liniach kolejowych. Dane, jakimi dysponuje UTK są przybliżone i współczynnik może jeszcze nieznacznie się obniżyć. Związane jest to między innymi z postępowaniami prowadzonymi przez prokuraturę. Jeśli wypadek zostanie zakwalifikowany jako samobójstwo, to nie jest brany pod uwagę w liczbie zdarzeń.

Pełne sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego za 2017 r. będzie opublikowane do końca sierpnia 2018 r. zgodnie z wymogami Ustawy o transporcie kolejowym.



Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5