Pierwsza z 70 lokomotyw, które ma dostarczyć amerykańskiemu Amtrakowi firma Siemens, już rozpoczęła pracę na sieci kolejowej. Cały kontrakt opiewa na kwotę 466 mln dolarów.
Kontrakt na dostawę lokomotyw został podpisany w październiku 2010 roku. Dla firmy Siemens kontrakt jest wejściem na rynek amerykańskich lokomotyw. Kontrakt jest realizowany w zakładzie producenta w Sacramento, gdzie odbywa się montaż wyprodukowanych w innych zakładach i u innych dostawców podzespołów i elementów. Rozwiązania zastosowane w pojazdach dla Amtraku oparte są na tych stosowanych w lokomotywach Eurosprinter i Vectron. Nowe pojazdy Amtrak Cities Sprinter mają system rekuperacji energii, co - jak informuje Siemens - pozwoli na znaczne oszczędności na eksploatacji pociągów prowadzonych przez nowe lokomotywy.
Pojazdy o mocy 6,4 MW będą pojazdami trójsystemowymi - przystosowanymi do sieci 25 kV, 12,5 kV oraz 12 kV. Będą także wyposażone w elektroniczny system diagnozujący usterki. Lokomotywy będą mogły ciągnąć jednocześnie do 18 wagonów i będą mogły rozpędzać się do prędkości 200 km/h. Mają one być wykorzystywane do obsługi połączeń m. in. pomiędzy Waszyngtonem, Nowym Jorkiem i Bostonem.
Każdego miesiąca przewoźnikomi mają być dostarczane trzy lokomotywy. Ostatnie trafią na tory pod koniec 2015 roku.