Partnerzy serwisu:
Pasażer

UMWŁ o likwidacji i ograniczeniach połączeń w węźle kutnowskim

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
UMWŁ o likwidacji i ograniczeniach połączeń w węźle kutnowskim
- Ewentualna likwidacja połączeń regionalnych pomiędzy Kutnem i województwem kujawsko-pomorskim nie umniejszy ani roli węzła kutnowskiego, ani nie wpłynie na projekt Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – uważa Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

UMWŁ uszczegółowił swoje stanowisko wyjaśniające decyzję o odstąpieniu, od stycznia 2014 r., od finansowania przewozów na linii nr 18 na odcinku od Kutna do granicy województwa łódzkiego i kujawsko-pomorskiego. Oznacza to, że poważnie zagrożone jest kursowanie pociągów regionalnych na odcinku Kutno-Kaliska Kujawskie, przez co od przyszłego roku być może nie będzie można przejechać tego rodzaju pociągami m.in. z Kutna do Łodzi.

Węzeł nadal będzie miał duże znaczenie

Jacek Grabarski uważa jednak, że ewentualna likwidacja tych połączeń nie wpłynie ani na pomniejszenie znaczenia węzła kutnowskiego ani też nie wpłynie negatywnie na transport kolejowy w całym woj. łódzkim.

- Ustawa nakłada na regiony przede wszystkim obowiązek zapewnienia połączeń wojewódzkich i od tego nie odchodzimy. Takiego też finansowania się od nas oczekuje. Województwo Łódzkie nie planuje dofinansowywać połączeń z Kutna do granicy województwa kujawsko-pomorskiego. To nie oznacza, że nie będą do Kutna dojeżdżać pociągi z Torunia, bo jest to pierwsza stacja węzłowa na terenie naszego regionu dla pociągów jadących od strony województwa kujawsko-pomorskiego i bardzo możliwe, że przewoźnik obsługujący ten region [od połowy grudnia 2013 r. będzie to Arriva RP – red.] będzie chciał z tej stacji skorzystać. Tym bardziej że takie rozwiązanie może być dla niego atrakcyjne. Nawet jeżeli województwo kujawsko-pomorskie zrezygnuje z połączeń z Kutnem, na pewno nie wpłynie to na zmniejszenie znaczenia tego węzła kolejowego, który obsługuje nie tylko połączenia regionalne dla województwa łódzkiego, ale również międzyregionalne, a nawet międzynarodowe – twierdzi Jacek Grabarski.

Wcześniej UMWŁ informował, że jedną z przyczyn zaprzestania przewozów na omawianym odcinku jest plan zmniejszenia liczby pociągów (w nowym, rocznym rozkładzie, który wejdzie w życie w grudniu br.) na trasie Łódź-Kutno. Z tym że w nowym rozkładzie, opublikowanym już przez PKP PLK, liczba pociągów Przewozów Regionalnych na trasie Łódź-Kutno jest identyczna jak obecnie. – Ograniczenie liczby połączeń rzeczywiście jest brane pod uwagę, ale rozmowy z Przewozami Regionalnymi dotyczące nowego rozkładu jeszcze trwają, dlatego ostatecznych decyzji nie ma. Jeśli będą pewne ograniczenia, to na pewno nie dotkną one godzin szczytu komunikacyjnego i pociągów – informuje Jacek Grabarski.

Przyczyną są dawne ograniczenia prędkości

Nasz rozmówca mówił wcześniej „Rynkowi Kolejowemu”, że przyczyną ewentualnego zmniejszenia liczby połączeń na trasie Łódź-Kutno są ograniczenia prędkości na tej trasie. Grabarski doprecyzowuje jednak, że nie chodzi o wprowadzane obecnie czy też ewentualne przyszłe ograniczenia prędkości (z informacji PKP PLK wynika, że na tej trasie prowadzone są obecnie drobne prace rewitalizacyjne, zmierzające do minimalnego skracania czasu przejazdu), lecz o generalnie zły stan tej trasy i niskie prędkości uzyskiwane na niej przez pociągi.

- Ograniczenia prędkości wynikają ze stanu torów i mimo prac PKP PLK na tym odcinku, pociągi trasę o długości 60 km z Łodzi do Kutna pokonują w ponad półtorej godziny, co jest kompletnie niekonkurencyjne dla innych środków transportu. To dlatego Województwo Łódzkie w porozumieniu z PKP PLK jest w trakcie przygotowywania studium wykonalności dla modernizacji linii Łódź-Ozorków. Na czas jazdy wpływa również fakt, że jest to linia jednotorowa – mówi Jacek Grabarski.

Przedstawiciel UMWŁ stoi też na stanowisku, że ewentualne ograniczenie oferty na trasie Łódź-Kutno, o ile do niego dojdzie, nie wpłynie docelowo na projekt Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Linia do Kutna ma zostać włączona do sieci ŁKA w 2015 r. – Liczymy, że do tego czasu stan torów zostanie poprawiony na tyle, że pociągi będą mogły jeździć odpowiednio szybko, a standard jazdy będzie odpowiadał założeniom ŁKA – kończy Jacek Grabarski.

Obietnicę interweniowania w sprawie uratowania połączeń pomiędzy Kutnem i woj. kujawsko-pomorskim zapowiedzieli toruńscy posłowie Tomasz Szymański (PO) i Maciej Wydrzyński (TR), a także władze woj. kujawsko-pomorskiego, powiatu kutnowskiego oraz gminy wiejskiej Kutno i gminy Nowe Ostrowy.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5