Zapowiedzi Ukrzaliznyci dotyczące poszerzenia współpracy z Białorusią i krajami bałtyckimi znajdują swoje przełożenie na realne działani. Ukraińcy poinformowali o rezultatach rozmów z Kolejami Litewskimi.
Głównym tematem rozmów Lietuvos geležinkeliai i Ukrzaliznyci była ocena wyników przewozów towarowych i określenie planów ich rozwoju. W ciągu 10 miesięcy 2017 r. wielkość przewozów cargo z Ukrainy na Litwę wzrosła o 95,7 tys. ton i wyniosła 1054,3 tys. ton. Ilość towarów wywożonych z Ukrainy wzrósł o 137,4 tys. do 813,6 tys. ton ładunku. Plany na 2018 rok są ambitne i zakładają wzrost przewozów o 10%. Z Ukrainy eksportowane mają być przede wszystkim kruszywa, materiały budowlane, zboże, produkty naftowe i nawozy.
Kontenerowy "Wiking"
Sporo uwagi poświęcono kontenerowemu pociągowi "Wiking", który od 2013 roku łączy Ukrainę (Odessa) i Litwę (Kłajpeda) przez Białoruś. Wzrost przewozów jaki zanotowano w ciągu 10 miesięcy tego roku w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego wyniósł aż 97%. W 2017 roku przewieziono już 6658 TEU. W kierunku Ukrainy przewozi się głównie surowce, odzież, ryby, części samochodowe, polimery, tytoń, papier itp. W kierunku Białorusi i Litwy jadą detergenty, płytki, drewno, walcowane metale żelazne, wyroby z kamienia oraz napoje alkoholowe.
– Jesteśmy zainteresowani realizacją wspólnych projektów. Istnieją dobre warunki do wzrostu eksportu i tranzytu. Planujemy także przedłużenie szlaku o połączenie promowe realizowane wspólnie z partnerami z Gruzji i Azerbejdżanu. Będzie to dobry sygnał dla firm działających w basenie Morza Czarnego. Jesteśmy otwarci na nowe projekty, które obejmują nowy ładunek, na korzystne i atrakcyjne warunki dla partnerów – powiedział Jewhen Krawcow, pełniący obowiązki prezesa Ukrzaliznyci.
Projekt taborowy i nowy pociąg pasażerski
Ukrzaliznycia zaprosiła także wileńskie zakłady naprawcze taboru kolejowego (podlegające pod Lietuvos geležinkeliai) do rozmów na temat możliwości modernizacji ciężkich zespolonych lokomotyw spalinowych 2M62. Trwają rozmowy nad uruchomieniem pociągu pasażerskiego, który połączy Wilno z Kijowem lub Odessą przez stolicę Białorusi. Mówi się też o możliwości przedłużenia relacji tego pociągu do Rygi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.