NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

UIC: Jesteśmy świadkami cyfrowej rewolucji na kolei

| Roman Czubiński 12.10.2017 19

UIC: Jesteśmy świadkami cyfrowej rewolucji na kolei
fot. PKP SA
Bez cyfryzacji kolej nie ma szans nie tylko na konkurencyjność, ale i na przetrwanie – zgodzili się paneliści podczas debaty na temat platformy cyfryzacyjnej UIC podczas tegorocznych targów Trako. Tzw. trzecia rewolucja cyfrowa (po upowszechnieniu Internetu stacjonarnego nadszedł Internet mobilny, a obecnie – Internet (wszech)rzeczy) oznacza zmianę relacji człowiek – maszyna. Dla kolei niesie to ze sobą szansę na poprawę oferty, ale i zagrożenia związane z wyciekiem danych. UIC ułatwia wymianę dobrych praktyk między kolejami poprzez inicjatywę Digital Platform.
– Połączenia między urządzeniami, bardzo niski koszt przepływu informacji oraz możliwość analizy danych w czasie rzeczywistym powinny zostać wykorzystane także na kolei, i to we wszystkich obszarach. Przykładem takich możliwości jest utrzymanie prognostyczne infrastruktury i taboru – zwrócił uwagę odpowiedzialny w UIC za procesy cyfryzacji Francis Bedel.

Lepsza komunikacja, także z pasażerem

Nowe, nieliniowe cyfrowe ekosystemy zamiast znanych z ery przemysłowej liniowych łańcuchów wartości niosą nowe wyzwania. Jednym z takich ekosystemów jest tzw. Internet rzeczy (Internet of Things), złożony z urządzeń i aplikacji porozumiewających się między sobą bez udziału człowieka. Związane z nim możliwości to – między innymi – prewencyjne utrzymanie taboru i infrastruktury, geolokacja, upowszechnienie otwartego oprogramowania i wynikające z tego obniżenie kosztów działalności przewoźników kolejowych. Z kolei automatyczna wymiana danych między nadajnikami w taborze i infrastrukturze, w tym – w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym, daje możliwość poprawy interoperacyjności kolei, a także – na razie na wybranych odcinkach – wdrożenia ruchu autonomicznego.

Nowe technologie cyfrowe to również możliwość zapewnienia pasażerom lepszych usług oraz zachęcenia do skorzystania z nich. Można w tym celu kontaktować się z podróżnymi przy użyciu nowych środków, inspirować do podróży, podsuwając spersonalizowane sugestie z wykorzystaniem technologii Big Data, a także oferując serwisy cyfrowe do planowania podróży „od drzwi do drzwi” z wykorzystaniem np. samochodów autonomicznych.

Zabezpieczenia lepiej tworzyć wspólnie

W 2015 r. UIC rozpoczęła realizację projektu wspólnej platformy cyfrowej, mającej służyć wymianie dobrych praktyk między członkami organizacji oraz wspólnemu rozwijaniu i promowaniu cyfryzacji kolei w myśl filozofii „share, open, connect”. – Chcemy łączyć wszystkich członków UIC, ale nie tylko. Sektor kolejowy stanowi całość – zaznaczył Bedel. UIC jest organizatorem konkursu Digital Awards, adresowanego do młodych badaczy, przedsiębiorców i wynalazców. W grudniu tego roku w Paryżu finał drugiej edycji wydarzenia zbiegnie się z kolejną konferencją UIC poświęconą tematyce transformacji cyfrowej.

Integracja rozwiązań cyfrowych wypracowanych przez poszczególne zarządy kolejowe może także pomóc w zapewnieniu cyberbezpieczeństwa. Należy być świadomym ryzyka utraty danych. Każde urządzenie podłączone do sieci może być obiektem ataku hakerskiego. Konsekwencje dla kolei mogą być dramatyczne – ostrzegł Bedel. Innego rodzaju zagrożenie wynika z faktu niekontrolowanego rozprzestrzeniania się informacji poprzez media społecznościowe. – Są one szybsze od komunikacji biznesowej. Na to nic nie poradzimy – przyznał mówca.

Startupy w służbie kolei

– Zarządzanie całą infrastrukturą i systemami bezpieczeństwa generuje coraz większą ilość danych. Należy zastanowić się nad tym, gdzie w przyszłości będziemy je gromadzić – odniósł się do tego zagadnienia prodziekan Politechniki Warszawskiej prof. Mirosław Sierpiejczyk. Naukowiec zwrócił też uwagę na kwestię budowy własnych, oddzielonych od ogólnodostępnych kolejowych sieci do przesyłu danych. – Zastanówmy się nad infrastrukturą, która służyłaby aplikacjom zarządzającym transportem – zaapelował. Obecnie wiodące rozwiązanie w zakresie serwerów stanowi chmura, są jednak również inne możliwości, podobnie jak różne rodzaje sieci do przesyłu informacji – wybór zależy od oczekiwań danego podmiotu kolejowego.

– Technologie cyfrowe, oparte na idei open data, są elementem koniecznej transformacji kolei na wielu polach – podkreślił dyrektor generalny UIC Jean-Pierre Loubinoux. Za niezbędne uznał skorzystanie z potencjału i kreatywności młodego pokolenia w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań. – Potrzebujemy wielu inicjatyw, które pozwolą otworzyć drzwi dla młodych badaczy – przekonywał. Formą takich działań, obok wspomnianego wcześniej konkursu, może być rozwijanie nowych projektów poprzez inwestycje w startupy. Przykładem takiego działania jest inicjatywa grupy DB, która od 2015 r. poprzez spółkę DB Digital Ventures GmbH koordynuje rozwój innowacyjnych rozwiązań, takich jak pociągi autonomiczne, rozszerzona rzeczywistość dostępna poprzez okna pociągu lub aplikacja do zamawiania autonomicznych samochodów dla dojazdu z dworca do celu podróży. Finansowanie takich projektów opiera się w dużym stopniu na crowdsourcingu.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Świat (27)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Świat (27)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS