Wczoraj pisaliśmy szeroko o otwarciu najdłuższego i najgłębszego tunelu na świecie. Warto dodać kilka słów o rozwiązaniach z dziedziny sterowania ruchem kolejowym zastosowanych w tunelu.
1 czerwca 2016 r. odbyła się
ceremonia otwarcia tunelu Gotarda, najdłuższego i najnowocześniejszego tunelu kolejowego na świecie. Tunel, wyposażony w system ETCS poziomu 2 firmy Thales, połączy Szwajcarię z Włochami i Niemcami. Firma Thales była jedną z firm tworzących konsorcjum odpowiedzialne za powstanie tunelu.
– Jesteśmy bardzo dumni, że mogliśmy uczestniczyć w tym wyjątkowym projekcie, który był najważniejszym brakującym ogniwem łączącym kraje Europy. Pomimo trudności programu udało nam się zbudować całą technologię kolejową tego tunelu, w tym serce systemu – system sterowania ruchem kolejowym firmy Thales. W dodatku zrobiliśmy to na rok przed wyznaczonym terminem – podkreśla Peter Huber, kierownik projektu, Transtec Gotthard.
Nowoczesny system ETCS firmy Thales pozwoli na ruch ponad 300 pociągów dziennie, poruszających się z prędkością do 250 km/h, w dwóch oddzielnych tunelach. Z całej inwestycji wartej 12 mld franków szwajcarskich, aż 1,9 mld przypadło na sprzęt kolejowy, a 196 mln było wkładem Thales.
Zaangażowanie firmy Thales w projekt tunelu Gotarda obejmowało opracowanie, wyprodukowanie, zainstalowanie oraz homologację systemów sterowania ruchem kolejowym w ramach całego systemu. Thales przeprowadził także wszystkie niezbędne testy. Systemy zostały zbudowane w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, w należącym do firmy laboratorium Gotarda w Zurychu i są wynikiem ośmiu lat pracy niemiecko-włoskiego zespołu – informuje dostawca.
Przebiegający pod Alpami na głębokości 2 300 metrów tunel Gotarda ma 57 km długości. To nowe połączenie kolejowe skróci czas podróży z Zurychu do Mediolanu o godzinę. Teraz podróż ta zajmie niecałe 3 godziny. Otwarcie tunelu to także korzyści dla środowiska naturalnego, dzięki niemu zmniejszy się bowiem natężenie transportu drogowego na rzecz kolei, co znacznie zredukuje emisję dwutlenku węgla. Z tunelu będą korzystać zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe.