Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dalsze prace przy modernizacji odcinka E30 Kraków – Rzeszów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-03-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

W większości kończąca się modernizacja magistrali E30, łączącej stolicę Małopolski i Podkarpacia, pozwoliła już w tym roku skrócić czas przejazdu pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Co zmieniła i jeszcze zmieni przebudowa magistrali?

W grudniu 2015 roku, czas przejazdu pociągiem pomiędzy stolicami Małopolski i Podkarpacia, skrócił się do ok. 2 godzin. Kolej – powoli – ale staje się konkurencją. Choć czasy przejazdów są podobne do tych sprzed modernizacji i zbliżone do czasu przejazdu autobusu, to dzięki zwiększeniu prędkości do 160 km/h skróci się on jeszcze do 1 godz. 20 minut (dla najszybszych połączeń typu IC czy EIP).

Budowa od podstaw

Modernizacja linii kolejowej Kraków – Rzeszów zakresem robót przypomina budowę linii kolejowej od podstaw. W zasadzie – poza mostem nad rzeką Dunajec i kilkoma innymi obiektami inżynieryjnymi – wszystko zostało wymienione/wybudowane od podstaw. Przebudowano/wybudowano aż 36 mostów (np. w Cikowicach, Jodłówka Wałki ) oraz 69 wiaduktów (np. w Podłężu, w Szarowie, w Bochni, Tarnowie, w Woli Rzędzińskiej). Modernizacja, opóźniona o kilkadziesiąt miesięcy wciąż trwa, ale pasażerowie już zyskali lepszą obsługę na przystankach m.in. w Staniątkach, w Szarowie, Cikowicach, w Dębicy Wschodniej (nowy przystanek), w Grabinach, Będziemyślu.

Wart uwagi jest nowy 240-metrowy, czteroprzęsłowy most nad rzeką Wisłoką w Dębicy. Zastąpił starą 3-przęsłową konstrukcję i umożliwia dostosowanie linii kolejowej do prędkości docelowej 160 km/h. – Zrealizowane dotychczas przez PLK prace inwestycyjne na znacznej części trasy między Krakowem, Tarnowem i Rzeszowem, pozwoliły na podniesienie prędkości maksymalnej do 120 km/h i tym samym skrócenie czasu przejazdu między stolicami Małopolski i Podkarpacia od nowego rozkładu jazdy 13 grudnia br. do ok. 2 godzin – dla najszybszego pociągu, a docelowo zwiększenie prędkości do 160 km/h i dalsze skrócenie czasu przejazdu do ok. 1 godz. 20 minut – informuje Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Dotychczas, na całej trasie Kraków – Rzeszów zmodernizowaliśmy: ponad 274 km torów, ponad 232 km sieci trakcyjnej, 234 rozjazdy, 235 obiektów inżynieryjnych, w tym 36 mostów, 69 wiaduktów, 111 przepustów, 53 perony i 157 wiat peronowych oraz 19 przejść podziemnych.

Problemy z mostem nad Białą

W trakcie eksploatacji mostów nad rzeką Biała na trasie Kraków – Tarnów wystąpiły problemy techniczne, które wymusiły zamknięcie jednego z torów. – W trakcie eksploatacji linii kolejowej na trasie Kraków – Tarnów, stwierdzono drobne lokalne przecieki przy połączeniu płyty pomostu i konstrukcji stalowej. Dla ich oceny i usunięcia, zamknięto tor nr 2 na odcinku Tarnów Mościce – Tarnów (ok. 1,5 km) i trwają prace nad rozwiązaniem zamiennym. Prace przy obiekcie na torze nr 2 powinny się zakończyć do połowy kwietnia br. Następnie wykonane zostaną prace na torze nr 1 – do ok. połowy lipca. Zamknięcie jednego toru nie ma wpływu na przepustowość linii, ani na opóźnienia na trasie E30 Kraków – Rzeszów – zapewnia Dorota Szalacha.

Kiedy SKA

Prace modernizacyjne lub wykończeniowe (i serwisowe, jak wyżej) będą wciąż trwały, przez co nadal nie jest znana dokładna data uruchomienia połączeń Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa do Tarnowa. Władze województwa małopolskiego uzależniają to od zakończenia wszystkich prac remontowych. Prawdopodobny jest termin czerwcowy, ale z większą dozą pewności władze małopolskiego podają termin grudniowy.

Warto dodać, że w Tarnowie obok peronów został wybudowany kilkupoziomowy parking. Jest on uzupełnieniem planowanej kolei aglomeracyjnej z Krakowa do Tarnowa, której obsługa zostanie powierzona Kolejom Małopolskim. Systemem synchronizującym i integrującym komunikację miejską w Tarnowie, parkingi Park&Ride, usługi Kolei Małopolskich i Przewozów Regionalnych oraz komunikację miejską w Krakowie jest Małopolska Karta Aglomeracyjna.

PKP PLK informują, że 2016 r. prowadzone będą jeszcze prace na stacjach Brzesko, Tarnów i Sędziszów Małopolski oraz na szlakach: Grabiny – Dębica i Ropczyce – Sędziszów Małopolski.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5