Inwestycje Torpolu: realizacja linii tramwajowej w Olsztynie czy budowa odcinka Rail Baltica przebiegają zgodnie z harmonogramem – mówią przedstawiciele firmy. Spółka inwestuje także w Norwegii i zakłada, że łącznie z tego rynku pozyska 100 mln koron norweskich.
Przedstawiciele Torpolu zaprezentowali najważniejsze i największe inwestycje firmy ostatnich miesięcy. Podkreślali, że chociaż kilka z nich to przedsięwzięcia na ogromną skalę, przebiegają one zgodnie z planem.
Rail Baltica – praca wre
Największą jak dotąd inwestycją Torpolu jest budowa linii kolejowej Rail Baltica z Warszawy do Białegostoku. Wartość kontraktu to 1,3 mld zł. W celu udogodnienia prac firmie Torpol, dwa tory trasy zostały w październiku częściowo zamknięte.
– Zamknięcie dwutorowe nie znaczy oczywiście, że coś można wykonać dwa razy szybciej. To jest dokładnie ta sama ilość materiału, maszyn, roboczogodzin. Zawsze trzeba dojechać z materiałami, a jeden pociąg to ponad tysiąc ton na 1 km toru, a cała trasa liczy przecież 60 km – tłumaczy prezes Torpolu, Tomasz Sweklej. – Zamknięcie dwutorowe to spore ułatwienie logistyczne, tempo prac jest zadowalające – dodaje Tomasz Sweklej.
Łódź Fabryczna na razie bez spornej działki
Trwają również intensywne prace na budowie dworca w Łodzi Fabrycznej. Kontrakt na realizację inwestycji jest wart 1,43 mld zł. Torpol oczekuje jednak na pozyskanie działki pod budowę jednej z dróg dojazdowych.
– Wszystko zależy od tempa działań – ono jest po stronie urzędów, nie po naszej. Torpol jest zobowiązany do zaprojektowania i wybudowania, natomiast teren musi dostarczyć nam klient – tłumaczy Sweklej. Jednocześnie prezes Torpolu zaznaczył, że spółka jeszcze nigdy nie była w sporze sądowym z zamawiającym.
Olsztyn czeka na linię tramwajową
Nie ma natomiast żadnych opóźnień w kwestii budowy linii tramwajowej w Olsztynie – wyjaśnił w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” prezes Torpolu. Umowa na budowę trasy została podpisana 19 września tego roku i opiewa na 60,9 mln zł.
Jak podkreślił Tomasz Sweklej, budowa toczy się zgodnie z planem, a wyznaczony przyszłoroczny termin oddania prac jest, zdaniem prezesa bardzo realny. – Na razie nie ma żadnych utrudnień, wszystko wyjdzie w toku, ale prace przebiegają bezproblemowo – tłumaczy Tomasz Sweklej.
Norwegia – wielka inwestycja zagraniczna
W Skandynawii Torpol realizuje swój największy projekt zagraniczny – modernizację ulic w centrum Oslo za prawie 100 mln zł. – Kontrakt na modernizację ulic, dochodzących bezpośrednio do Parlamentu to kontrakt dość prestiżowy, ale jednocześnie trudny – mówi Tomasz Sweklej.
Termin realizacji inwestycji przewidziany jest na czerwiec 2017 roku. Historycznie to największy polski kontrakt eksportowy w Norwegii. Docelowo na tym kontrakcie Torpol zarobi blisko 100 mln zł.
Prezes firmy podkreśla, że chociaż zarząd stale monitoruje inne zagraniczne rynki, to w Norwegii na razie lokują swoje plany wykonawcze. Na ten moment zarząd wyklucza również możliwość zakupu pomniejszej spółki norweskiej. – Można myśleć o kupieniu spółki i przebranżowieniu, ale wiąże się to z kolejnymi nakładami, trzeba szukać kadry i znowu budować wszystko od podstaw – mówi Tomasz Sweklej.