Szwajcarski rząd przyzna kolei 6,4 mld franków (ponad 5,2 mld euro) na tzw. projekt FABI, w ramach którego środki zostaną przeznaczone na prace utrzymaniowe oraz na modernizację infrastruktury kolejowej. O przyznaniu środków zdecydowali uczestnicy referendum, w którym 62 proc. uczestników opowiedziało się za przyznaniem pieniędzy na poprawę jakości kolejowej infrastruktury.
Program ma za zadanie przede wszystkim wykonanie modernizacji, prace utrzymaniowe - a co za tym idzie - poprawę przepustowości linii, Z informacji udzielonych przez SBB wynika, że 60 proc. środków zostanie przeznaczonych na utrzymanie linii, a 40 - na zwiększenie przepustowości.
Szwajcarzy planują znaczące wydatki na infrastrukturę kolejową, ponieważ analizy obejmujące okres do 2030 roku przewidują wzrost liczby przewiezionych pasażerów o 60 procent oraz zwiększenie masy transportowanych towarów o 70 procent. Najważniejszym zadaniem kolejarzy ma być poprawa przepustowości linii Genewa - Lozanna, gdzie w tej chwili dziennie jest przewożonych około 50 tys.pasażerów. Do 2025 roku liczba ta ma się podwoić. Jednak podobne analizy dotyczą również innych linii w kraju.
Przede wszystkim pasażer
6,4 mld franków szwajcarskich przyznanych kolei ma za zadanie przede wszystkim pomóc w stworzeniu lepszej oferty dla pasażerów, w tym: stworzenia rozkładu pociągów kursujących w półgodzinnym takcie z Zurychu do innych miejscowości, skrócenia czasu podróży w relacji Berno - Lozanna, rozwoju kolei aglomeracyjnej w rejonie Berna, Bazylei i Genewy. W dalszej perspektywie planowane są kolejne transze pieniędzy na realizację inwestycji kolejowych w Szwajcarii - tak aby do 2025 roku udało się poprawić jakość świadczonych usług kolejowych.