Fot. Travelarz, CC BY-SA 3.0 plGryfino, linia kolejowa nr 273
Podniesienie prędkości do 120 km/h to efekt zaplanowanych przez PKP PLK prac na nadodrzance, czyli linii kolejowej z Wrocławia do Szczecina. Zarządca infrastruktury właśnie otworzył koperty na zaprojektowanie i wykonanie remontu jednego odcinka tego szlaku.
W systemie „projektuj i buduj” rozpisany został przez PKP PLK przetarg, który dotyczy fragmentu linii kolejowej nr 273 Wrocław Główny – Szczecin. Tym razem zakresem robót objęty zostanie szlak z Mieszkowic do Dolnej Odry. Wykonawca najpierw będzie musiał opracować dokumentację projektową, a później, na jej podstawie, przystąpić do prac budowlanych.
Wymiana torów
Wykonawca zobowiązany jest do wykonania kompleksowej wymiany nawierzchni torowej na nową. Modernizacja obejmie nawierzchnię torową i podtorza na drugim torze na szlaku Mieszkowice – Godków w km 285,000 do km 286,750 oraz na torze pierwszym na szlaku Krzywin Gryfiński – Dolna Odra w km 315,504 do km 315,750. Prace obejmą także oba tory na stacji Godków, Chojna i Krzywin Gryfiński.
Zadaniem wykonawcy będzie także modernizacja peronów. Długość 150 metrów oraz wysokość 0,76 m nad główką szyny mają zyskać: jednokrawędziowy peron nr 1 na stacji Krzywin Gryfiński, perony jednokrawędziowe nr 1 i 2 na przystanku osobowym Widuchowa, peronu na przystanku Pacholęta oraz peronu nr 1 na posterunku Chojna. Prace mają sprowadzać się do likwidacji części pozostałej peronów, likwidacji zbędnego oświetlenia, modernizacji oświetlenia na peronie, odtworzenia istniejącego systemu nagłośnienia megafonowego, modernizacji przejścia dla podróżnych między peronami lub dojść dla podróżnych i zabudowy małej architektury (wiaty przystankowej, ławki, kosze na śmieci, gabloty na rozkład jazdy, tablice z nazwą stacji).
Spora oszczędność
Szacunkowa wartość zadania to 29,077 mln zł brutto. Do PKP PLK trafiło sześć kopert z ofertami. Jednym z kryteriów było zadeklarowanie terminu zakończenia robót. Tutaj wszyscy podali 14 listopada 2017 roku. Decydująca okaże się zatem cena. Tutaj najtańszą ofertę złożyło Mota-Engil Central Europe z Krakowa na kwotę 18,7 mln zł brutto. Druga w kolejności oferta jest aż o 4,5 mln zł droższa i pochodzi od niemieckiego konsorcjum Schweerbau i SBM – 22,3 mln zł brutto. Udział w postępowaniu przetargowym wzięli również poznańska Alusta – 22,6 mln zł, niemiecki BUG – 24,5 mln zł, Przedsiębiorstwo Remontowo Budowlane TOR – 25,1 mln zł oraz KZN Rail – 34,7 mln zł.
Linia kolejowa nr 273 Wrocław Główny – Szczecin jest linią zelektryfikowaną, magistralną i dwutorową. Realizacja zadania pozwoli na poprawę przepustowości linii nr 273 w okolicy Szczecina dzięki przywróceniu prędkości konstrukcyjnych i podniesieniu prędkości z obowiązującej 50 km/h do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 70 km/h dla pociągów towarowych wraz z likwidacją ograniczeń prędkości do 50 km/h. Prace zapewnią także efektywną trasę objazdową dla linii nr 351 i pozwolą na uzyskanie maksymalnego dopuszczalnego nacisku na oś – 221kN.
Zadanie pochodzi z projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 273 na odc. Głogów – Zielona Góra – Rzepin – Dolna Odra wraz z łącznicami nr 821 i 822”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.