Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Szansa na wsparcie dla połączeń stykowych. Oczekiwanie na lepsze prawo dla kolei turystycznych

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
21-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Szansa na wsparcie dla połączeń stykowych. Oczekiwanie na lepsze prawo dla kolei turystycznych
fot. jar
Jak wynika ze stron Rządowego Centrum Legislacji, przygotowywane są przepisy, na podstawie których możliwe będzie wsparcie z Funduszu Kolejowego dla połączeń lokalnych między województwami. Natomiast na próżno szukać zapowiadanej ustawy, która ma zagwarantować ułatwienia i wsparcie dla kolei wąskotorowych, muzealnych i historycznych.

Proponowane zmiany w ustawie o transporcie publicznym

Z inicjatywy Ministra Infrastruktury i Budownictwa trwają prace w celu zmiany ustawy o transporcie publicznym. Dotyczą one głównie dostosowania prawa krajowego do regulacji Unii Europejskiej, jednak zawierają również nowe przepisy dotyczące organizacji i finansowania przewozów w województwach. Jak wynika z uzasadnienia do projektu nowelizacji, ma zostać stworzony mechanizm zachęcający do organizacji tzw. połączeń stykowych, czyli na odcinkach linii kolejowych przechodzących przez granice województw, gdzie organizacją i finansowaniem regionalnych połączeń kolejowych nie jest zainteresowany żaden z regionów. Dobitnym przykładem takiej sytuacji jest linia nr 6 łącząca Warszawę z Białymstokiem, gdzie między Małkinią a Szepietowem nie kursują żadne pociągi regionalne.

W tym zakresie nowe prawo ma zobowiązywać ministra właściwego do spraw transportu do uwzględnienia w krajowym planie transportowym zaleceń dla samorządów wojewódzkich w zakresie podejmowania działań na rzecz zapewnienia przewozów do najbliższej stacji w województwie sąsiednim. W planie mają znaleźć się m.in. odcinki linii kolejowych, na których pociągi regionalne powinny kursować oraz minimalną liczbę połączeń w ciągu doby na poszczególnych odcinkach. Wpisane zostaną również wytyczne dotyczące skomunikowań, stabilności oferty przewozowej, a nawet wymagania dla zarządcy infrastruktury kolejowej. Stworzony zostanie mechanizm zachęt finansowych dla zapewnienia połączeń stykowych. Środki na ten cel mają pochodzić z Funduszu Kolejowego.

W prawie zawarto również rozwiązania mające na celu wsparcie z budżetu państwa połączeń kolejowych w regionach. Jego udzielenie uzależnione będzie od uwzględnienia w wojewódzkim planie transportowym zaleceń ministra ds. transportu. Opinie w zakresie zgodności planu transportowego województwa z wymienionymi zleceniami będzie wydawał prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Swoje stanowisko wymieniony organ administracji będzie wyrażał również odnośnie m.in. umowy z przewoźnikami kolejowymi na świadczenie usług o charakterze służby publicznej. Dopuszczono również możliwość wsparcia z budżetu w latach 2020–2023 organizowanych połączeń wojewódzkich oraz zakup taboru do ich realizacji, jednak po spełnieniu pewnych warunków. Nowością, wynikającą z prawa unijnego, będą obowiązki sprawozdawcze marszałków dotyczące realizacji zadań z zakresu organizacji transportu publicznego w regionie.

Proponowana nowelizacja jest po uzgodnieniach międzyresortowych, trwają jej konsultacje społeczne. Zanim trafi do Sejmu będą nad nią pracowały komisje rządowe oraz Rada Ministrów.

Oczekiwanie na zmiany w przepisach dotyczących zabytków kolejowych

Jak informowaliśmy na naszym portalu, w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwały prace legislacyjne nad ułatwieniami dla kolei wąskotorowych, historycznych i muzealnych. Po zmianach ma być możliwe m.in. przekazywanie mienia ruchomego i nieruchomego organizacjom pozarządowym, a także materiałów staroużytecznych do napraw i utrzymania infrastruktury, wykorzystywanej do prowadzenia kolei turystycznych i okazjonalnych. Zmniejszone miałyby zostać obowiązki o charakterze administracyjnym dla takich operatorów. W proponowanych przepisach ma się pojawić definicja pojazdów turystycznych i pojazdów historycznych.

Jak wynika z relacji posiedzenia senackiej Komisji Infrastruktury z 25 kwietnia 2017 r., prace nad pakietem zmian były na ukończeniu. Jednak (do połowie sierpnia) w serwisie Rządowego Centrum Legislacji, nie ma informacji o trwających pracach nad nowelizacją prawa mającą na celu pomoc w ratowaniu dziedzictwa kolejowego. Rejestr projektów ustaw procedowanych przez Sejm również nie wskazuje, aby stosowne propozycje zmian wniesione zostały jako projekt poselski.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

RBF: Projekt planu transportowego do poprawek

Prawo i polityka

RBF: Projekt planu transportowego do poprawek

Roman Czubiński 02 września 2020

Ponad 18 mld złotych dotacji dla PKP Intercity w nowym Planie Transportowym

Prawo i polityka

Nowy Plan Transportowy jeszcze w drodze, ale cele już osiągnięte

Prawo i polityka

Północna Opolszczyzna ma plan mobilności

Zintegrowany transport

Północna Opolszczyzna ma plan mobilności

Paweł Rydzyński 25 sierpnia 2016

Zobacz również:

RBF: Projekt planu transportowego do poprawek

Prawo i polityka

RBF: Projekt planu transportowego do poprawek

Roman Czubiński 02 września 2020

Ponad 18 mld złotych dotacji dla PKP Intercity w nowym Planie Transportowym

Prawo i polityka

Nowy Plan Transportowy jeszcze w drodze, ale cele już osiągnięte

Prawo i polityka

Północna Opolszczyzna ma plan mobilności

Zintegrowany transport

Północna Opolszczyzna ma plan mobilności

Paweł Rydzyński 25 sierpnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5