Koleje Rosyjskie RŻD wielkimi krokami przygotowują się do uruchomienia międzynarodowych pociągów zestawionych z wagonów Talgo. Na białoruskiej sieci kolejowej zainstalowano właśnie tor i specjalne systemy do zmiany rozstawu kół. Niebawem ruszą jego testy.
Specjaliści z Kolei Białoruskich i inżynierowie z hiszpańskiej firmy Talgo zainstalowali w Brześciu specjalny tor z systemem do zmiany rozstawu kół w pociągach. Instalacja wymagała przebudowy torów, systemu sterowania oraz instalacji wyposażenia elektrycznego. Projekt jest wdrażany wspólnie przez Koleje Białoruskie i Koleje Rosyjskie.
Dzięki systemowi, koła pociągu z rozstawu szerokotorowego na normalnotorowy i odwrotnie będą przechodziły płynnie w trakcie powolnej jazdy. Dotychczasowy system podnoszenia wagonów i wymiany wózków powoduje, że pociąg traci około 2 godzin. Dzięki rozwiązaniu, zmiana rozstawu kół i odprawa celna powinny potrwać nie dłużej niż 30 min. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to certyfikaty niezbędne do eksploatacji zainstalowanych urządzeń w Brześciu kolejarze otrzymają do końca pierwszego kwartału tego roku.
Trzy na zachód. Cztery w Rosji
Całe zamówienie Kolei Rosyjskich RŻD obejmuje 7 składów. Cztery z nich zostaną skierowane do obsługi linii Moskwa – Niżny Nowogród, gdzie do tej pory kursowały m. in. pociągi Sapsan. Te zostaną z kolei przekierowane na linię Moskwa – Petersburg, dzięki czemu w tej relacji uda się wprowadzić połączenia w równych odstępach czasowych.
Pozostałe trzy pociągi będą przystosowane do jazdy po torze o rozstawie szyn zarówno 1520, jak i 1435 mm. Pociągi ze specjalnym systemem zmiany rozstawu kół będą skierowane do obsługi linii Moskwa – Mińsk – Warszawa – Berlin. Czas podróży do Berlina ma skrócić się o 7 godzin i łącznie z kontrolami celnymi i granicznymi wyniesie maksymalnie 18 godzin.
We wszystkich pociągach znajdzie się system wychylnego pudła, który będzie systemem pasywnym. Każdy pociąg będzie zestawiony z 18 wagonów dla pasażerów oraz dwóch wagonów technicznych. W pociągach znajdzie się przestrzeń restauracyjna, będą też przedziały sypialne. Wszystkie pociągi będą klimatyzowane oraz będą wyposażone w toalety z zamkniętym obiegiem.
W Polsce na razie cisza
20 wagonów z systemem zmiany rozstawu kół trafiło już w sierpniu 2014 r. z Hiszpanii do Berlina. Producent dostarczył je do Niemiec, aby przetestować ich działanie na niemieckiej sieci kolejowej. Testy prowadzone są również w Rosji, a niebawem rozpoczną się w Białorusi. Tymczasem żadnych informacji w tej sprawie nie ma, jeśli chodzi o Polskę. – Jak na razie Koleje Rosyjskie nie wystąpiły do nas z propozycją współpracy – poinformowała,, Rynek Kolejowy" Beata Czemerajda z biura prasowego przewoźnika, który mógłby prowadzić wagony przez terytorium Polski. UTK również nie ma żadnych informacji w sprawie zamiaru RŻD, dotyczącego prowadzenia pociągów przez Polskę. – Do Urzędu Transportu Kolejowego nie wpłynął wniosek firmy Talgo o wydanie zezwolenia na dopuszczenie wagonów do eksploatacji – informuje Grzegorz Mazur z biura prasowego UTK.
Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów.