NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Symulatory pozwalają sprawdzić reakcje na nietypowe sytuacje na torach [film]

| Michał Szymajda 12.12.2016 40

Producenci symulatorów kolejowych są coraz bardziej aktywni na polskim rynku, a przewoźnicy coraz częściej doceniają ich rolę w procesie szkolenia i sprawdzania umiejętności maszynistów. Zmiany prawne, które zostaną wprowadzone w 2018, uściślą wiele aspektów związanych z ich implementacją w Polsce.
– Nowoczesne symulatory pełnozakresowe, czyli te odseparowane od otoczenia, imitujące kabinę pojazdu kolejowego, to dziś bardzo nowoczesne urządzenia, dzięki którym prowadzący pojazd ulega złudzeniu przebywania za prawdziwym nastawnikiem. Ma to bardzo duży wpływ na jego zachowanie podczas szkoleń – mówił podczas Kongresu Kolejowego Marcin Trzaska, dyrektor ds. sektora kolejowego w firmie Qumak – producencie symulatorów.

Symulatory wpływają na podniesienie poziomu bezpieczeństwa

W Polsce nie ma już dyskusji co do tego, czy trening na symulatorze jest potrzebny czy nie. Zarówno przewoźnicy jak i Urząd Transportu Kolejowego zgadzają się co do tego, że takie szkolenia są jednym z ważniejszych elementów w procesie przygotowania maszynisty do pracy.

– Szczególnie sprawdzają się w zakresie sprawdzenia zachowania prowadzącego pojazd kolejowy w sytuacjach zdarzeń nadzwyczajnych, takich jak wtargnięcia na tory pieszego, zdarzenia związane z sytuacjami na przejazdach kolejowo-drogowych, czy zdarzenia związane z awariami pociągów – zaznacza Trzaska. – Wysoka jakość dźwięku i obrazu w nowoczesnych urządzeniach bardzo temu sprzyjają – dodaje.

3 godziny wirtualnej jazdy będzie konieczne

Konieczność stosowania symulatorów w szkoleniu, doskonaleniu zawodowym, ale także w procesach sprawdzających reakcję i wiedzę kierujących pojazdami, będzie obowiązująca już od 1 stycznia 2018 roku. – Każdy maszynista od tej daty będzie musiał mieć przeprowadzone szkolenie na symulatorze, w wymiarze 3 godzin rocznie. Ważna informacja jest też taka, że każdy ośrodek szkolący maszynistów, będzie musiał dysponować symulatorem. Przepis daje też możliwość dzierżawy takiego sprzętu – mówi Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – UTK weźmie aktywny udział w tworzeniu scenariuszy szkoleń. W ramach dobrych praktyk przedstawimy je na stronie UTK, aby ośrodki, które będą miał symulatory mogły z nich korzystać. Będą one wykonane na podstawie analizy sytuacji zaistniałych w związku z wypadkami – dodaje prezes UTK.

Zdaniem UTK egzaminy wykonywane na symulatorach powinien przeprowadzać podmiot niezależny, poza ośrodkami szkoleń. Umożliwi to lepszą ocenę umiejętności kandydatów na maszynistów i poziomu szkolenia wykonywanego przez ośrodki.

Więcej na temat symulatora oferowanego przez polską firmę Qumak, można przeczytać tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Gdańsk (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Gdańsk (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS