NUMER 05/2018
NUMER 05/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

Świętokrzyskie chce budowy i modernizacji linii kolejowych

| Roman Czubiński 22.03.2018 87

Świętokrzyskie chce budowy i modernizacji linii kolejowych
Fot. PKP PLK
Modernizacja czterech odcinków linii kolejowych i budowa trzech nowych – to propozycje, zgłoszone przez samorząd województwa świętokrzyskiego podczas konsultacji z PKP PLK. Inwestycje mają usprawnić przewozy kolejowe wewnątrz regionu oraz ułatwić komunikację z sąsiednimi województwami. Plany mogą zostać zrealizowane najwcześniej w następnej unijnej perspektywie budżetowej. Dla części z nich szansą może okazać się budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i dostosowanie sieci kolejowej do potrzeb jego obsługi.
PKP PLK prowadzą prace planistyczne przed nową perspektywą finansową 2021 – 2027. Zarządca infrastruktury przeprowadził w związku z nimi konsultacje ze wszystkimi Urzędami Marszałkowskimi. – Zwrócono się do zainteresowanych z prośbą o wskazanie propozycji potencjalnych inwestycji, długoterminowych planów rozwoju oraz założeń dotyczących oferty przewozowej – precyzuje Siemieniec.

Dwa nowe mosty na Wiśle

Do propozycji zgłoszonych przez świętokrzyski samorząd wojewódzki należy modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej 25 na odcinku Skarżysko Kamienna – Opoczno (podobny zakres prac na odcinku Opoczno – Tomaszów Mazowiecki zamierza realizować województwo łódzkie). Inwestycja dotycząca odcinka Skarżysko Kamienna – Końskie już obecnie jest zapisana na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego. To również modernizacja linii 73 Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój wraz z dobudową odcinka toru w kierunku centrum miasta Busko-Zdrój, a także modernizacja linii 70 między Włoszczowicami a Chmielowem koło Tarnobrzegu, Świętokrzyskie zamierza też zmodernizować linię 75 na odcinku Rytwiany – Połaniec.

Na tym jednak nie koniec. Oprócz poprawy stanu istniejącej sieci kolejowej władze województwa zamierzają uzupełnić ją o brakujące, w ich ocenie, odcinki. Plany budowy nowych linii obejmują – między innymi – utworzenie łącznika linii 75 i 25 – odcinka Połaniec-Mielec wraz z nowym mostem na Wiśle. Urząd Marszałkowski ponownie wysunął także postulat budowy linii Wąsosz Konecki – Tumlin, mającej skrócić dystans między Łodzią a Kielcami i umożliwić uruchomienie szybkich połączeń między stolicami sąsiadujących regionów. Podobną rolę, jeśli chodzi o komunikację ze wschodnią Małopolską, miałaby odegrać budowa linii Busko-Zdrój – Żabno (również z mostem na Wiśle).

Przez Busko do CPK?

Ostatnia z wymienionych inwestycji mogłaby odegrać ważną rolę także w komunikacji o znaczeniu ponadregionalnym. Poprzez połączenie linii Tarnów – Szczucin i Busko – Sitkówka Nowiny Tarnów, Nowy Sącz i Krynica (a pośrednio także Podkarpacie) uzyskałyby szybkie połączenie także z Warszawą. Na fakt ten zwrócili uwagę także twórcy projektu kolejowej siatki połączeń obsługującej Centralny Port Komunikacyjny. Również tu nie zapadły jednak jeszcze konkretne decyzje. – W przypadku zainteresowania wykorzystania linii 73 z Tarnowem należy uwzględnić przeprowadzenie jej kompleksowej modernizacji – zwraca uwagę Siemieniec. Koszt takiej inwestycji byłby znacznie większy, niż podana niedawno przez PKP PLK kwota 5 mln zł, potrzebna do przywrócenia przejezdności trasy dla pociągów pasażerskich jadących z prędkością 80 km/h.

– Ostateczne decyzje co do listy projektów wdrażanych do realizacji będą podejmowane na szczeblu ministerialnym – zastrzega Siemieniec. Podkreśla też, że prowadzone w województwie świętokrzyskim prace wchodzące w zakres Krajowego Programu Kolejowego to największe od lat inwestycje na najważniejszych dla regionu liniach.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2018
NUMER 04/2018
Lata zaniedbań w szkolnictwie kolejowym i niskie płace na kolei sprawiły, że do pracy w naszej branży niewielu się garnęło. Teraz kolej musi konkurować o młodych ludzi, a nie będzie to zadaniem łatwym. O tym piszemy w aktualnym raporcie. Oprócz tego w numerze: Rozmowy z D. Blocherem (Budimex), J. Krupińskim i A. Śliwińskim (Strabag), podsumowanie przewozów intermodalnych w 2017 roku oraz rynku tramwajowego w tym samym okresie. Polecamy obszerny artykuł Jana Raczyńskiego na temat Kolei Dużych Prędkości w ujęciu międzynarodowym.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS