Partnerzy serwisu:

Stany Zjednoczone: Amtrak zabiega o rynek pasażerski na trasie Chicago - St. Louis

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Kumelowski

Podziel się ze znajomymi:

Stany Zjednoczone: Amtrak zabiega o rynek pasażerski na trasie Chicago - St. Louis
Z wyjątkiem tzw. Korytarza Północno-Wschodniego z Bostonu przez Nowy Jork do Waszyngtonu, z odgałęzieniem do Pensylwanii - dalekobieżne pociągi Amtraka podróżują po szlakach prywatnych kolei towarowych. Takie przejazdy są płatne na podstawie długoletnich, dwustronnych umów między daną koleją i Amtrakiem.

Umowy są dość korzystne dla Amtraka, gdyż w zamian za zwolnienie prywatnych towarzystw z dawnego obowiązku prowadzenia ruchu pasażerskiego, od roku 1971 rząd federalny uprzywilejował przejazdy pociągów Amtraka po liniach towarowych.

Takie rozwiązanie nakłada szereg ograniczeń - w tym maksymalnych szybkości technicznych dla składów pasażerskich. Dzięki federalnym programom stymulacji gospodarki znaczny strumień środków jest obecnie kierowany do wybranych elementów kolejowej infrastruktury. Jednym z beneficjantów jest 284-milowy korytarz leczący Chicago z St. Louis. To magistrala kolei Union Pacific, wiodąca z chicagowskiego węzła na południe i zachód Stanów.

Porozumienie między gospodarzem (Union Pacific), pasażerskim użytkownikiem (Amtrak), kilkoma agendami rządu federalnego (zasadnicze finansowanie), zainteresowanymi miejscowościami wzdłuż linii (dofinansowania lokalne) oraz wydziałem komunikacji stanu Illinois przewiduje przekształcenie tej towarowej magistrali o Vmax 79 mil/h (127 km/h) w polaczenie o ruchu mieszanym z bogata ofertą pasażerską.

Prace ruszyły jesienią 2010 r. i 2 lata później pierwszy 15-milowy odcinek był przystosowany do jazdy pociągów Amtraka z szybkością 110 mil/h (177 km/h). Odcinek ten stal się "reklamą" przedsięwzięcia - biegnąc równolegle obok autostrady Interstate 55 naocznie demonstruje przewagę kolei nad samochodami. Większość trasy ma być dostosowana do prędkości 110 mil/h na jesień 2015 r., całkowite zakończenie prac przewiduje się na 2017 r. Union Pacific pieczołowicie dba o swoja infrastrukturę, ale wymogi szybszej jazdy spowodowały znaczny zakres prac: odcinkowe naprawy średnie lub główne nawierzchni, przegląd wszystkich mostów i przepustów, poprawę odwodnień, modernizację srk, budowę kilku wiaduktów drogowych oraz modernizację dziesiątków przejazdów, wreszcie budowę, odbudowę lub renowację 6 pośrednich stacji pasażerskich z dodatkowymi torami oraz zapleczem Park-and-Ride.

Koszt całości oszacowano na 1,5 mld dolarów. W chwili obecnej jest to sztandarowy projekt tzw. "metody inkrementalnej" czyli stopniowego podnoszenia szybkości na istniejących liniach do granicy 110 mil/h. Powyżej tej granicy ostro rosną wymagania techniczne (i koszty) dotyczące parametrów toru, srk (kabinowa) i przejazdów (tylko dwupoziomowe). Z pewnością nie będzie to linia "prawdziwie wysokich prędkości", ale wszyscy zainteresowani sporo sobie po tym projekcie obiecują - z krótszymi czasami przejazdów kolej może zyskać liczącą się część rynku pasażerskiego na trasie Chicago - St. Louis. Dziś rynek ten jest całkowicie zdominowany przez samochody, autobusy i samoloty.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Prawo i polityka

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Łukasz Malinowski 23 lipca 2023

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Pasażer

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Łukasz Malinowski 24 stycznia 2023

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Tabor i technika

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Łukasz Malinowski 17 grudnia 2022

Amtrak wróci na trasę Nowy Orlean – Mobile

Pasażer

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Infrastruktura

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Łukasz Malinowski 18 czerwca 2022

Zobacz również:

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Prawo i polityka

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Łukasz Malinowski 23 lipca 2023

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Pasażer

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Łukasz Malinowski 24 stycznia 2023

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Tabor i technika

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Łukasz Malinowski 17 grudnia 2022

Amtrak wróci na trasę Nowy Orlean – Mobile

Pasażer

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Infrastruktura

USA: Kolejarze chłodzą zabytkowy most podnoszony

Łukasz Malinowski 18 czerwca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5