W 2015 r. polskie koleje przewiozły nieco mniej towarów niż w 2014 r., ale praca przewozowa była większa o 1,04 proc. Urząd Transportu Kolejowego podał dane o przewozach cargo.
W ubiegłym roku polscy przewoźnicy towarowi przetransportowali 224,7 mln ton ładunków – o ponad 4 mln ton mniej niż w 2014, co stanowi spadek o 1,79 proc. Towary były jednak przewożone na większe odległości. Praca przewozowa kolei towarowych wyniosła 50,6 mld tkm, co stanowi wzrost o 1,04 proc. wobec 2014 r.
Jedynym miesiącem kiedy następował wzrost masy przewiezionej był czerwiec (+ 4,89 proc). W pozostałych miesiącach liczba ta zmniejszała się lub wzrost był bliski zeru. Jeśli chodzi o dynamikę pracy przewozowej, to najlepsza sytuacja była w ostatnim kwartale ubiegłego roku, kiedy wzrost wyniósł ok. 4 proc. rok do roku.
Największym przewoźnikiem towarowym na polskim rynku jest niezmiennie od wielu lat PKP Cargo, które przewiozło 47,3 proc. ładunków. Kolejne miejsca zajmują: DB Schenker Rail Polska (17,52 proc), Lotos Kolej (5,63 proc.) PKP LHS (4,26 proc.), CTL Logistics (3,52 proc),
Udział przewoźników wg przewiezionej masy towarów.
PKP Cargo jest też największym przewoźnikiem pod względem pracy przewozowej – spółka ma 55,64 proc. rynku. Pozostali najwięksi przewoźnicy to: Lotos Kolej (9,92 proc.), PKP LHS (6,24 proc.), CTL Logistics (5,75 proc.) i DB Schenker (5,17 proc.).
Udział przewoźników wg wykonanej pracy przewozowej.