NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

SOLM, czyli szybka licencja dla maszynistów

| Martyn Janduła 11.01.2017 50

SOLM, czyli szybka licencja dla maszynistów
Fot. PKP Intercity
Urząd Transportu Kolejowego chce ułatwić i maksymalnie przyspieszyć proces wydawania licencji dla maszynistów. Dlatego stworzył nowoczesny System Obsługi Licencji Maszynisty (SOLM). Aplikacja sprawdzi poprawność danych we wnioskach, pozwoli też na ich składanie przy użyciu profilu zaufanego ePUAP. Do października 2018 roku blisko 18 tysięcy maszynistów musi posiadać nowy dokument potwierdzający uprawnienia.
Przez najbliższe półtora roku Urząd powinien wydać prawie 10 tysięcy licencji. Dotychczas nowe dokumenty otrzymało 7 836 maszynistów. Przepisy nakazują, by do 29 października 2018 r. wymienić wszystkie dokumenty uprawniające do prowadzenia pojazdów kolejowych, czyli praw kierowania pojazdem kolejowym na licencję maszynisty i świadectwo maszynisty.

– W tym roku spodziewamy się dużego napływu wniosków, dlatego wprowadziliśmy własny system ułatwiający ich składanie i upraszczający cały proces. Chcemy, by maszyniści mogli w jak najprostszy sposób złożyć wniosek – podkreśla Ignacy Góra, prezes UTK.

Liczba wydawanych dokumentów jest duża. Dlatego, by proces maksymalnie usprawnić w Urzędzie Transportu Kolejowego, powstał autorski projekt nowego systemu informatycznego. System Obsługi Licencji Maszynisty automatyzuje całą procedurę wydawania licencji. Na zastąpienia funkcjonującego do tej pory Rejestru Licencji Maszynistów (RLM) zostało wygospodarowane 245 tys. złotych z budżetu UTK. – System SOLM to olbrzymie ułatwienie dla maszynistów. Już niedługo wszyscy prowadzący pociągi będą musieli mieć nowe dokumenty uprawniające do pracy. Dlatego staramy się maksymalnie przyspieszyć i ułatwić proces wydawania licencji – mówi Michał Zięba, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Kolejowego UTK.

SOLM umożliwia wypełnienie wniosku i przesłanie go do UTK za pomocą elektronicznej platformy usług publicznych e-PUAP. Jeśli ktoś nie ma założonego profilu zaufanego, może go potwierdzić również w każdym oddziale terenowym UTK.

UTK proponuje też rozwiązanie dla wnioskodawców niekorzystających z e-PUAP. SOLM umożliwia złożenie wniosku w kreatorze na stronie internetowej. Po zweryfikowaniu danych wniosek zostanie zapisany w systemie, otrzyma indywidualny kod kreskowy, a wnioskodawca zostanie poproszony o wydrukowanie i podpisanie wniosku. Wtedy komplet dokumentów należy przesłać do Urzędu Transportu Kolejowego.

Zastosowanie rozwiązań informatycznych, takich jak kreator i sprawdzanie poprawności danych znacząco przyspieszy proces wydawania licencji ponieważ zmniejszy liczbę błędnie składanych wniosków. Ponadto rozwiązania te pozwalają wnioskodawcom na monitorowanie statusu wniosku przez internet. Nowy system ułatwi komunikację pracowników Urzędu z wnioskodawcami i instytucjami działającymi w imieniu wnioskodawcy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka

Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS