Historyczne budynki stacji położone na terenie województwa śląskiego wzdłuż linii Kielce-Fosowskie od lat nie pełnią funkcji związanych z obsługą podróżnych, a ich stan pozostawia wiele do życzenia. PKP S.A. nie planuje ich modernizacji, a szansę na rychłą zmianę właściciela ma tylko jeden obiekt.
Zaniedbane dworce przy ruchliwej trasie
Do „Rynku Kolejowego” dotarł list od miłośników kolei zaniepokojonych stanem dworców w Herbach Starych, Juliance i Turowie, położonych wzdłuż dawnej tzw. kolei herbsko-kieleckiej. „Oprócz dworca Częstochowa Stradom, który dla miasta Częstochowy stanowi dzisiaj okno na świat, kolej wyremontowała wcześniej także obiekty dworcowe: we Włoszczowej i Koniecpolu, ich los nie jest zagrożony. Niepewna jest za to sytuacja innych zabytkowych dworców na odcinku częstochowskim linii: dworców w Juliance, Turowie oraz w Herbach Starych. Szkoda zwłaszcza przepięknego, acz popadającego w ruinę dworca w Juliance stanowiącego perłę architektury z zakresu techniki przemysłowej z terenu Województwa Śląskiego.” Czytelnicy naszego portalu zastanawiają się, jaka przyszłość czeka wskazane obiekty historyczne. Zwrócili uwagę, że obecnie po znajdującym się w dobrym stanie technicznym śląskim odcinku linii nr 61 kursują pociągi wszystkich kategorii, w tym Ekspres Intercity Premium. Często impulsem do inwestycji dworcowych były prace na infrastrukturze liniowej. Jednak w tym przypadku rewitalizacja tzw. „protezy koniecpolskiej” nie była powiązana z renowacją zabytkowych obiektów.
Budynki nie będą modernizowaneJak informuje „Rynek Kolejowy” Aleksandra Grzelak, Starszy Specjalista w Wydziale Prasowym Biura Komunikacji i Promocji Polskie Koleje Państwowe S.A., zarządca budynków nie ma w planach modernizacji budynków dworców w Herbach Starych, Juliance i Turowie. Mimo obsługi wymienionych stacji przez pociągi regionalne, historyczne dworce nie pełnią funkcji związanych z obsługą podróżnych. Dwa z omawianych dworców są w pewnym stopniu zagospodarowane. – W budynku w Juliance znajdują się 2 lokale mieszkalne, a w Herbach Starych część powierzchni wynajęta jest pod sklep z artykułami przemysłowymi – wyjaśnia.
Dworzec dla samorząduSzansą na „nowe życie” nie wykorzystywanych przez spółki kolejowe dworców jest ich przekazanie bądź sprzedaż jednostkom samorządu terytorialnego lub podmiotom komercyjnym. Jest na to szansa w przypadku jednego z obiektów. – Dworzec Turów planowany jest do zbycia na rzecz gminy. Samorząd wyraził zainteresowanie w tej sprawie – podaje przedstawicielka biura prasowego PKP S.A.
Przynajmniej na razie podobnego rozwiązania nie można zastosować w przypadku budynków stacji Herby Stare i Julianka. Jak wyjaśnia Aleksandra Grzelak, dworce położone są na gruntach o nieuregulowanym stanie prawnym. Dlatego rozporządzenie zabytkowymi budynkami obecnie nie jest możliwe.
Stacje obsługują pociągi regionalneDworce Herby Stare, Julianka i Turów położone są w północnej części województwa śląskiego. Zlokalizowane są na czynnych stacjach. W ruchu pasażerskim Herby Stare obsługiwane są przez pociągi Kolei Śląskich i PolRegio, którymi można bezpośrednio dojechać do Częstochowy, Lublińca i Tarnowskich Gór. Natomiast przy peronach pozostałych stacji zatrzymują się pociągi PolRegio obsługujące trasę Kielce – Częstochowa. Ponadto kursuje pociąg PR Orlik relacji Częstochowa – Kraków Płaszów. Trasa jest intensywnie wykorzystywana w ruchu dalekobieżnym – przejeżdżają tam najszybsze pociągi łączące Warszawę z Wrocławiem oraz stolicę Dolnego Śląska z Krakowem i Rzeszowem.