Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Śląskie: Jaka przyszłość dworców Herby Stare, Julianka i Turów?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-11-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Śląskie: Jaka przyszłość dworców Herby Stare, Julianka i Turów?
fot. jarDworzec w Juliance, stan na 2013 r.
Historyczne budynki stacji położone na terenie województwa śląskiego wzdłuż linii Kielce-Fosowskie od lat nie pełnią funkcji związanych z obsługą podróżnych, a ich stan pozostawia wiele do życzenia. PKP S.A. nie planuje ich modernizacji, a szansę na rychłą zmianę właściciela ma tylko jeden obiekt.

Zaniedbane dworce przy ruchliwej trasie

Do „Rynku Kolejowego” dotarł list od miłośników kolei zaniepokojonych stanem dworców w Herbach Starych, Juliance i Turowie, położonych wzdłuż dawnej tzw. kolei herbsko-kieleckiej. „Oprócz dworca Częstochowa Stradom, który dla miasta Częstochowy stanowi dzisiaj okno na świat, kolej wyremontowała wcześniej także obiekty dworcowe: we Włoszczowej i Koniecpolu, ich los nie jest zagrożony. Niepewna jest za to sytuacja innych zabytkowych dworców na odcinku częstochowskim linii: dworców w Juliance, Turowie oraz w Herbach Starych. Szkoda zwłaszcza przepięknego, acz popadającego w ruinę dworca w Juliance stanowiącego perłę architektury z zakresu techniki przemysłowej z terenu Województwa Śląskiego.” Czytelnicy naszego portalu zastanawiają się, jaka przyszłość czeka wskazane obiekty historyczne. Zwrócili uwagę, że obecnie po znajdującym się w dobrym stanie technicznym śląskim odcinku linii nr 61 kursują pociągi wszystkich kategorii, w tym Ekspres Intercity Premium. Często impulsem do inwestycji dworcowych były prace na infrastrukturze liniowej. Jednak w tym przypadku rewitalizacja tzw. „protezy koniecpolskiej” nie była powiązana z renowacją zabytkowych obiektów.

Budynki nie będą modernizowane

Jak informuje „Rynek Kolejowy” Aleksandra Grzelak, Starszy Specjalista w Wydziale Prasowym Biura Komunikacji i Promocji Polskie Koleje Państwowe S.A., zarządca budynków nie ma w planach modernizacji budynków dworców w Herbach Starych, Juliance i Turowie. Mimo obsługi wymienionych stacji przez pociągi regionalne, historyczne dworce nie pełnią funkcji związanych z obsługą podróżnych. Dwa z omawianych dworców są w pewnym stopniu zagospodarowane. – W budynku w Juliance znajdują się 2 lokale mieszkalne, a w Herbach Starych część powierzchni wynajęta jest pod sklep z artykułami przemysłowymi – wyjaśnia.

Dworzec dla samorządu

Szansą na „nowe życie” nie wykorzystywanych przez spółki kolejowe dworców jest ich przekazanie bądź sprzedaż jednostkom samorządu terytorialnego lub podmiotom komercyjnym. Jest na to szansa w przypadku jednego z obiektów. – Dworzec Turów planowany jest do zbycia na rzecz gminy. Samorząd wyraził zainteresowanie w tej sprawie – podaje przedstawicielka biura prasowego PKP S.A.

Przynajmniej na razie podobnego rozwiązania nie można zastosować w przypadku budynków stacji Herby Stare i Julianka. Jak wyjaśnia Aleksandra Grzelak, dworce położone są na gruntach o nieuregulowanym stanie prawnym. Dlatego rozporządzenie zabytkowymi budynkami obecnie nie jest możliwe.

Stacje obsługują pociągi regionalne

Dworce Herby Stare, Julianka i Turów położone są w północnej części województwa śląskiego. Zlokalizowane są na czynnych stacjach. W ruchu pasażerskim Herby Stare obsługiwane są przez pociągi Kolei Śląskich i PolRegio, którymi można bezpośrednio dojechać do Częstochowy, Lublińca i Tarnowskich Gór. Natomiast przy peronach pozostałych stacji zatrzymują się pociągi PolRegio obsługujące trasę Kielce – Częstochowa. Ponadto kursuje pociąg PR Orlik relacji Częstochowa – Kraków Płaszów. Trasa jest intensywnie wykorzystywana w ruchu dalekobieżnym – przejeżdżają tam najszybsze pociągi łączące Warszawę z Wrocławiem oraz stolicę Dolnego Śląska z Krakowem i Rzeszowem.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

III Kongres Rozwoju Kolei w Warszawie

Biznes

III Kongres Rozwoju Kolei w Warszawie

inf. pras 05 czerwca 2023

Rafał Zgorzelski: Czekają nas kolejne inwestycje w polskie dworce

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

III Kongres Rozwoju Kolei w Warszawie

Biznes

III Kongres Rozwoju Kolei w Warszawie

inf. pras 05 czerwca 2023

Rafał Zgorzelski: Czekają nas kolejne inwestycje w polskie dworce

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5