NUMER 04/2017
NUMER 04/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
szukaj
Śledź nas:

Siwik: Rezygnacja ze specustawy kolejowej to dobry krok

| Robert Siwik 22.07.2016 0

Siwik: Rezygnacja ze specustawy kolejowej to dobry krok
Fot. archiwum
– W polskiej rzeczywistości specustawy mają niechlubną tradycję – komentuje zaniechanie prac nad specustawą kolejową Robert Siwik z kancelarii prawnej Bierć Siwik & Partners, ekspert z zakresu prawa zamówień publicznych, infrastruktury oraz przygotowania i realizacji projektów inwestycyjnych na kolei, przewodniczący komisji ds. zamówień publicznych Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zrezygnowało z prac nad tzw. specustawą kolejową, która miała usprawnić inwestycje realizowane przez zarządcę narodowej infrastruktury PKP PLK. Moim zdaniem to dobry krok. W polskiej rzeczywistości specustawy mają bowiem co do zasady niechlubną tradycję, co było i jest przedmiotem sporów sądowych oraz orzeczeń chociażby Trybunału Konstytucyjnego, kwestionujących zasadność niektórych z postanowień takich ustaw (głównie dotyczących wywłaszczeń).

Temat specustaw pojawia się zawsze, jak należy przyspieszyć jakieś inwestycje, bądź wyeliminować rzekomo nieefektywne regulacje prawne. Podkreślam – „rzekomo nieefektywne”, gdyż w mojej ocenie to nie zawsze prawo jest nieefektywne, ale uczestnicy obrotu gospodarczego w swoich działaniach nie potrafią często efektywnie z danych im instrumentów prawnych korzystać.

Zaprzestanie prac nad specustawą kolejową było niewątpliwie efektem uchwalenia w dniu 7 lipca br. nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta względnie z zapowiedziami miała wprowadzić do systemu prawa nowe instytucje, tj. decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji kolejowej (ZRIK), co miało mocno uprościć realizowane inwestycje.

W swym pierwotnym zamyśle miała także w szerszym zakresie stworzyć prawne możliwości ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości, zajętych czasowo pod inwestycje, niezbędnych do dokonania przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej. Jednocześnie, proponowane przepisy miały nałożyć na zarządcę linii kolejowej zobowiązanie do przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po zakończeniu inwestycji oraz wypłaty odszkodowania z tego tytułu. Te przepisy „wywłaszczeniowe” nie zostały wprowadzone. Nie wprowadzono także ZRIK.

W mojej ocenie, te pierwotnie zakładane plany, wprowadzały de facto regulacje podobne do specustaw, a więc być może rezygnacja z nich była efektem braku chęci wprowadzenia tak daleko idących zmian w prawie. A być może uznano, że zmiany w prawie nie są obecnie niezbędne do przyspieszenia prac związanych z inwestycjami na kolei, gdyż takie ciągle oczekiwane przyspieszenie prac i zarazem efektywność w przygotowaniu i realizacji projektów może zapewnić sprawna i odpowiednio przygotowana struktura organizacyjna PKP PLK, która jak należy oczekiwać od dawna przygotowywała się do realizacji tych inwestycji (nowa perspektywa budżetowa jest już przecież w toku).

Być może uznano, że wszystko jest już po stronie narodowego zarządcy kolejowego dokładnie zaplanowane, przygotowane i nie ma zagrożeń dla realizacji i następnie rozliczenia inwestycji kolejowych. Nie ma tym samym potrzeby tworzenia specjalnych regulacji prawnych. Taki wniosek powinien płynąć zawsze z zaufania do instytucji publicznych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Robert Siwik - Partner Zarządzający Kancelarii Bierć Siwik & Partners

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2017
NUMER 04/2017
W kwietniowym numerze „Rynku Kolejowego” przedstawiamy pogłębioną analizę wyników przewozowych kolei w 2016 roku. Poza tym Czytelnik może liczyć na interesujące rozmowy z P. Królem, W. Nowakiem, K. Celińskim oraz J. Kućminem, a także relacje z ważnych wydarzeń, takich jak wizyta wicepremiera Morawieckiego w Medcomie oraz przekazanie do eksploatacji setnego Impulsa. Polecamy również artykuły prezesa I. Góry na temat okresów przejściowych TSI oraz J. Polaczka o pomyśle wydłużenia linii LHS na zachód. W numerze zajmujemy się też dostępnością transportową Łodzi, przyszłością kolei w Małopolsce i… trudną teraźniejszością kolei na Dolnym Śląsku.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS