Siemens wyposaży całą sieć kolejową na terytorium Norwegii w system ETCS poziomu 2. Inwestycja zostanie zrealizowana z wykorzystaniem technologii Trainguard, urządzeń Simis i systemów bezpieczeństwa Sinet.
Zamówienie zostało złożone przez spółkę Skarbu Państwa Bane NOR SF, odpowiadającą za utrzymanie, obsługę i rozwój norweskiej infrastruktury kolejowej. Nowy cyfrowy system sygnalizacyjny usprawni bezpieczeństwo, zwiększy punktualność pociągów oraz wydajność połączeń kolejowych. Planuje się, że projekt zostanie ukończony w 2034 r. W ramach kontraktu Siemens będzie świadczył usługi związane z instalacją wartą około 800 milionów euro przez kolejne 25 lat.
– Kontrakt oznacza początek modernizacji sieci kolejowej w Norwegii na długości 4200 kilometrów torów. Tworzymy kolej przyszłości i jesteśmy przekonani, że spółka Siemens znacząco przyczyni się do tego – powiedział Sverre Kjenne, wicedyrektor wykonawczy w Bane NOR.
– Siemens zmodernizuje sieć kolejową w Norwegii i wprowadzi w pełni cyfrowy system oparty na komunikacji między adresami IP. Dzięki takiemu rozwiązaniu uzyskamy oszczędności w sprzęcie, zmaksymalizujemy wydajność i zgromadzimy dane potrzebne do wprowadzenia programu prewencyjnych napraw sieci. Docelowo pasażerowie będą mogli korzystać z wydajniejszego, punktualniejszego i bardziej niezawodnego transportu kolejowego. Cały system będzie sterowany z centrali w Oslo. Kontrakt to nie tylko największe pojedyncze zamówienie złożone w spółce Siemens w Norwegii, lecz również największe zlecenie dotyczące infrastruktury kolejowe w całej historii Siemensa – powiedział Michael Peter, prezes branży Mobility w Siemens AG.
2 mld euro na cyfryzację i automatyzację kolei
Inwestycja w system ETCS to ważny moment w procesie modernizacji kolei w Norwegii. Spółka Bane NOR zainwestuje ponad dwa miliardy euro w proces cyfryzacji i automatyzacji swojej sieci kolejowej w okresie 10 lat.
Wdrożenie systemu ma związek z wprowadzaniem na terenie Europy jednego spójnego systemu ERTMS, który wyprze ponad różnych 20 systemów obecnie stosowanych na kolei. Dzięki standaryzacji możliwe będzie obsługiwanie połączeń międzynarodowych w całej Europie. Na przykład pociąg towarowy może przejechać całą trasę z Włoch do Norwegii bez potrzeby zmiany lokomotyw czy innych czynności obsługowych na granicach. Dzięki takiemu systemowi transport towarów oraz ruch pasażerski będzie szybszy i tańszy niż obecnie.
Pierwszy odcinek z ETCS/ERTMS już w 2022 roku
W ramach norweskiego kontraktu zostanie wprowadzony kompletny system sygnalizacyjny, zwrotnice, systemy detekcji pociągu, przejazdy kolejowe oraz inna infrastruktura torowa. Wprowadzony zostanie także system bezpieczeństwa Sinet, oparty na standardowych systemach komunikacyjnych i działający z wykorzystaniem chmury obliczeniowej. System sterowany w Oslo będzie połączony z kabiną maszynisty pociągu, co wykluczy potrzebę budowy linii przesyłowych wzdłuż torowiska i poprawi wydajność całej inwestycji.
Wdrażanie nowego systemu będzie przeprowadzane podczas normalnej pracy linii. Pierwsza odcinek wyposażony w nowy system zostanie uruchomiony w 2022 r. na trasie Nordlandsbanen. Wprowadzenie systemu ETCS w rejonie Oslo odbędzie się 4 lata później. Ukończenie całego systemu kontroli pociągów jest planowane w 2034 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.