NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

Setki przypadków połamanych drzew na torach. Co robi w tej sprawie PLK?

| Jakub Madrjas 20.10.2017 8

Setki przypadków połamanych drzew na torach. Co robi w tej sprawie PLK?
zdjęcie ilustracyjnefot. PKP PLK
Ogromne utrudnienia w ruchu pociągów spowodowały tego lata dwa głębokie niże (popularnie: orkany). Jednym z najważniejszych czynników są w tym wypadku powalone przez silne wiatry drzewa. PLK zapewnia, że dba o usuwanie drzew położonych zbyt blisko torów.
Niż Ksawery spowodował ogromne utrudnienia na początku tego miesiąca. Jak informuje Karol Jakubowski z PKP PLK, najtrudniejsze warunki występowały na linii kolejowej nr 355 na odcinku Grabowno Wielkie – Bukowina Sycowska, 288 Nysa – Brzeg oraz 139 Tychy – Kobiór. Czas zamknięcia dla przewozów w przypadku tych linii był najdłuższy i trwał do godzin rannych następnego dnia. Z kolei dla szlaku Twardogóra Sycowska – Bukowina Sycowska zamknięcie trwało do 7 października do 9:41. - Nad sprawnym przywracaniem szlaków do ruchu pracowało 114 zespołów szybkiego usuwania awarii. Z powodu braku zasilania zewnętrznego m.in. w Zielonej Górze, na w trasy nie wyjechało łącznie 186 pociągów. Warunki atmosferyczne sprawiły, że szczególnie w województwie dolnośląskim, wielkopolskim, lubuskim, czyli regionach najbardziej narażonych na wichury – po czasowym wstrzymaniu ruchu – pociągi dalekobieżne miały znaczne opóźnienia. W komunikacji regionalnej zapewniono zastępczą komunikację autobusową - informuje Jakubowski.

PLK zapewnia że wycina drzewa w pobliżu torów

Do "Rynku Kolejowego" dotarło wiele komentarzy, że awarie podczas wichur spowodowane były zawaleniem się drzew rosnących zbyt blisko torów - tam gdzie teoretycznie powinny były zostać wycięte przez PKP PLK. Jakubowski zapewnia, że nie było takich przypadków. - Bardzo silne wiatry nie pozostają bez wpływu na wszystkie szlaki komunikacyjne – zarówno drogowe i kolejowe. Orkan Ksawery oraz towarzyszący mu bardzo silny wiatr, mimo usunięcia drzew do przepisowej odległości od torów, spowodowały, że infrastruktura kolejowa w takich sytuacjach zagrożona była nawet przez drzewa rosnące w dalszych odległościach - wyjaśnia. Jak podaje, w dniach 5-6 października powalonych na sieć trakcyjną zostało ponad 190 drzew.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów (Dz. U. Nr 153 poz. 955) wskazuje, że drzewa nie powinny być usytuowane w odległości mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru z uwagi na zachowanie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, bezpieczeństwa przebywających w pobliżu osób oraz prawidłowe utrzymanie infrastruktury kolejowej. - Zarządca infrastruktury realizuje założenia wynikające z rozporządzenia i -systematycznie usuwa z pasa kolejowego drzewa, które mogą stanowić realne zagrożenie dla przejeżdżających pociągów. W 2016 roku wyciętych zostało 340 tys. drzew w pobliżu linii kolejowych, zaś do końca tego roku planujemy usunąć 569 tys. - podaje przedstawiciel PLK.

UTK: Powalone drzewa odpowiadają za 1,5 tys. zdarzeń w okresie od stycznia 2016 do sierpnia 2017

Nadzór nad bezpieczeństwem sieci kolejowych należy do Urzędu Transportu Kolejowego. I ten sprawdza właściwe usytuowanie drzew i krzewów. - Od stycznia 2016 r. do września 2017 r. przeprowadzono blisko 500 działań związanych ze stanem infrastruktury kolejowej. W niektórych przypadkach nieprawidłowości dotyczyły niezgodnego z przepisami usytuowania drzew i krzewów znajdujących się w odległości zagrażającej bezpieczeństwu ruchu kolejowego oraz ograniczających widoczność. W niektórych przypadkach stwierdzone naruszenia dotyczą więcej niż jednej lokalizacji - informuje “RK” Tomasz Frankowski, rzecznik urzędu.

Jak dodaje, w wyniku niewłaściwego poziomu utrzymania infrastruktury dochodzi do szeregu zdarzeń kolejowych, jak również trudności eksploatacyjnych, prowadzących niejednokrotnie do wstrzymania ruchu kolejowego, np. z powodu przewrócenia drzewa na sieć trakcyjną oraz zerwania jej elementów. Od stycznia 2016 r. do sierpnia 2017 r. odnotowano ponad 1500 zdarzeń kolejowych kategorii D (tj. sytuacji potencjalnie niebezpiecznych) związanych z powalonymi lub połamanymi drzewami.

- W przypadkach określonych ustawą o transporcie kolejowym stwierdzone podczas czynności nadzorczych nieprawidłowości, dotyczące utrzymania infrastruktury kolejowej (w tym niewłaściwego usytuowania drzew i krzewów) skutkują wszczęciem postępowania administracyjnego. Od stycznia 2016 r. do września 2017 r. wydanych zostało ponad 40 decyzji administracyjnych stwierdzających naruszenia przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego polegających w całości lub w części na usytuowaniu krzewów w sąsiedztwie linii kolejowej w odległości powodującej zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz nakazujących usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości - informuje rzecznik UTK.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS