Deutsche Bahn rozpoczyna inwestycję, która znacznie poprawi warunki prowadzenia ruchu między Berlinem a Dreznem i Pragą. Zarówno strona czeska, jak i niemiecka od lat podejmują rozmaite działania, które mają na celu skrócenie czasu przejazdu między stolicami.
Deutsche Bahn rozpoczyna dużą modernizację tzw. Dresdner Bahn w Berlinie. Linia ta obecnie nie jest wykorzystywana w dalekobieżnym ruchu pasażerskim, korzystają z niej wyłącznie pociągi S-Bahn. Po modernizacji linii pojawią się tu także ekspresy w kierunku południowym. Głęboka przebudowa rozpoczęła się na początku lutego 2019.
Linia pomoże w dojeździe na nowe lotniskoModernizacja linii ma kluczowe znaczenie dla skrócenia czasu przejazdu konwencjonalnych pociągów pasażerskich w kierunku Zossen, Elsterwerdy, Drezna i dalej w kierunku Czech. W efekcie pozwoli to na osiągnięcie czasu przejazdu do 4 godzin pomiędzy Berlinem a Pragą. To o 25 minut krócej niż obecnie. Deutsche Bahn myśli także o uruchomieniu pociągów, które w szybki sposób łączyłyby centrum Berlina z nowym lotniskiem Berlin Brandenburg. Stanie się to właśnie z wykorzystaniem zmodernizowanej linii.
Już w ostatnich miesiącach udało się o kilkanaście minut przyspieszyć pociągi między Pragą a Berlinem dzięki wprowadzeniu na trasę leasingowanych przez
Koleje Czeskie lokomotyw Vectron. Docelowo prędkość na konwencjonalnej linii po stronie niemieckiej ma wzrosnąć do 200 km/h, co pozwoli zaoszczędzić kolejne kilkanaście minut. Czesi poważnie myślą też o budowie zupełnie nowej linii KDP w kierunku Drezna.
Jak z połączeniami Warszawa - Berlin?Przed rozpoczęciem modernizacji magistrali E20 pomiędzy Warszawą a Poznaniem najszybsze pociągi do Berlina kursowały ze stolicy Polski w czasie. ok. 5 godzin i 20 minut. Obecnie podróż trasą przez Gniezno trwa około 45 minut dłużej. Niestety koniec prac przy E20, zapowiadany na 2019 rok, nie będzie oznaczać wielkiej poprawy. Ocenia się, że czas jazdy skróci się zaledwie o kilka minut.