Niezwykle trudny okazał się konkurs wiedzy o parowozach ogłoszony przez „Rynek Kolejowy” i PKP Cargo z okazji XX Parady Parowozów w Wolsztynie. Nikomu nie udało się udzielić poprawnych odpowiedzi na wszystkie pytania.
W związku z tym trzy zestawy filmów ufundowane przez PKP Cargo trafią do trzech osób, które odpowiedziały prawidłowo na największą liczbę pytań. A są to: Pan Marek Sterniczuk, Pan Jakub Czarny oraz Pani Katarzyna Suwała. Zwycięzcom gratulujemy! Wkrótce się z nimi skontaktujemy.
Poniżej publikujemy pytania konkursowe wraz z poprawnymi odpowiedziami:
A. Co oznacza litera "K" w opisie parowozu typu tendrzak np. OKl27 czy TKt48??
a. Krótki
b. Kusy
c. Kompaktowy
Poprawne b. Kusy - nazwa jeszcze z okresu międzywojennego.
B. Anglosaskie określenie układu osi o nazwie "Pacific" to układ:
a. 1-2-3
b. 1-3-2
c. 2-3-1
Poprawne c. 2-3-1 - taki układ ma np. Pm36, czyli piękna Helena - 2 toczne, 3 napędne, 1 toczna. W Polsce taki układ osi oznaczony jest literą "m" stąd Pm36 (P - pośpieszny, m układ osi 2-3-1 i 36 rok ztwierdzenia konstrukcji)
C. Ile serii parowozów produkcji amerykańskiej i brytyjskiej było eksploatowanych na PKP po 2 wojnie światowej??
a. 4
b. 5
c. 6
Poprawne b. 5 serii: Tr20, Tr201, Tr202. Tr203, Ty246.
D. Wymień serie parowozów, które używane były przed i po II wojnie światowej w polskich pociągach pancernych.
Odpowiedź: Ti4, OKl27, Tw1
E. Największa liczba cylindrów w układzie napędowym parowozów eksploatowanych w Polsce to
a. 2
b. 4
c. 6
Poprawne b. 4 cylindry parowozy tzw. sprzężone, 2 cylindry wysokoprężne i 2 niskoprężne - praktycznie po II WŚ nieeksploatowane na PKP. Wtedy przede wszystkim 2 cylindrowe i tylko kilka serii 3 cylindrowych.
F. Dla jakiego kraju azjatyckiego pierwotnie zostały zbudowane w Niemczech parowozy o polskim oznaczeniu serii Tr7 eksploatowane w naszym kraju po II wojnie światowej
a. Mandżukuo
b. Indii
c. Nepalu
Poprawne a. Mandżukuo seria Tr7. 4 egzemplarze zbudowana w czasie II WŚ w Niemczech dla księstwa Mandżukuo - marionetkowego państwa w obrębie Chin - nigdy nie dostarczone do pierwotnego klienta.
G. Jakiego paliwa po II WŚ NIESTOSOWANO w Polsce do opalania parowozów
a. mazutu
b. ropy naftowej
c. węgla brunatnego
Poprawne c. Węgiel brunatny - w latach 60-tych ponad 100 parowozów przystosowano do opalania mazutem a 9 sztuk opalano ropą naftową. Na węgiel brunatny jeździły niektóre parowozy w Niemczech (NRD). To pytanie sprawiło uczestnikom konkursu najwięcej trundości.